شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

اکبر شاه

 سید محمد شیرازی فرزند اشرف الواعظین حاج علی اکبر (معروف به اکبر شاه) در حدود سال 1275 شمسی (1314 قمری) در تهران متولد شد و مقدمات را در تهران فرا گرفت. وی در 12 سالگی به همراه پدرش به عراق رفت و مدت دو سال در کربلا سطوح متوسطه را خواند.

سپس در خدمت پدر به کرمانشاه عزیمت نمود و به تبلیغ شریعت پرداخت. سید محمد سپس برای تکمیل علم و کمال خویش به کشورهای عراق، سوریه، فلسطین، اردن، مصر و هندوستان مسافرت نمود و با گروه های بسیاری از یهودیان، مسیحیان، برهمائیان و مسلمانان اهل سنت و…. مناظرات دینی و مذهبی داشته است. مناظره سلطان الواعظین شیرازی با دو عالم بزرگ اهل سنت در پیشاور به مدت 10 شب و هر شب به مدت بیش از 8 ساعت در حضور گاندی، رهبر هند، بسیار معروف است. جریان مناظره های وی، در تمام جراید آن زمان هند درج گردید و مطالب این مناظره در کتابی با نام شب های پیشاور در بیش از هزار صفحه به چاپ رسید. علاوه بر آن آثار گران بهایی از وی به جای مانده که صد مقاله سلطانی در رد بر یهود و نصارا و نیز گروه رستگاران یا فرقه ناجیه در دو جلد از آن جمله اند. سید محمد سلطان الواعظین شیرازی سرانجام در هجدهم مهر 1350 شمسی برابر با بیستم شعبان 1391 قمری در 75 سالگی در تهران درگذشت و با تشییع باشکوهی در مقبره ابوحسین به خاک سپرده شد.

 

منبع: علی حائری و همکاران، روز شمار شمسی(قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،1382)ص249.(با اندکی دخل و تصرف از سوی محمدسجاد شیرودی)

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18974

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

آخرین مطالب