یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

خط بارلو

در هشتمین روز از ماه رمضان 1393 قمری برابر با 14 مهر 1352 شمسی، ارتش های مصر و سوریه با هماهنگی يکدیگر به نیروهای اسرائیلی مستقر در کانال سوئز و ار تفاعات جولان حمله کردند و این دو منطقه اشغال شده توسط صهیونیست ها را باز پس گرفتند.

 در این جنگ که به نام جنگ رمضان موسوم شد شکستن خط بارلو در صحرای سینا به عنوان یکی از افتخارات ارتش مصر ثبت گردید. دولت عراق با درخواست ایجاد رابطه با ایران، مساله باز کردن جبهه جدیدی علیه اسرائیل را مطرح نمود. دولت ایران در اولین عکس العمل خود از درگیری اعراب و اسرائیل صرفا اعلام نگرانی کرد.

در این موقعیت امام خمینی (ره) در اعلامیه ای به دول و ملل اسلامی، از همگان و خصوصا دول عربی خواستند که با توکل به خدای متعال و تکیه بر قدرت لایزال، همه قوا و نیروی خویش را بسیج سازند و در این جهاد مقدس شرکت کنند. امام خمینی(ره) هم چنین در این پیام از دولت های نفت خیز اسلامی خواستند که از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کنند. از دیدگاه حضرت امام، ملت اسلام به حکم وظیفه انسانی و اخوت و طبق موازین عقلی و اسلامی موظف بودند همه نوع همکاری و فداکاری را در این راه مبذول دارند.

 

منبع:علی حائری و همکاران، روز شمار شمسی(قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،1382)ص244.(با اندکی دخل و تصرف از سوی محمدسجاد شیرودی).

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18949

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

آخرین مطالب