یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

مجمع جهانی

مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی پیش از این در زمان آیت الله بروجردی وجود داشت و برای بهره مندی از اشتراکات مذاهب اسلامی هیئت هایی از طرف ایشان به قاهره در مصر سفر کرده و با علمای برجسته اهل سنت مذاکره می نمود. این سفرها و گفتگوها به نتایجی مطلوب و سازنده انجامید تا آنجا که در زمان ریاست شیخ محمود شلتوت بر الازهر، علمای اهل تسنن دانشگاه الازهر مذهب شیعه را به رسمیت شناختند.

در دوره جدید نیز مجمع تقریب مذاهب در راستای اتحاد امت اسلامی و وحدت مسلمانان به دستور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در 19 مهر ماه 1369 شمسی تاسیس شد. این مجمع به دنبال این است که زمینه های تقریب را در جنبه های اعتقادی، فکری، کلامی، فقهی، اصولی و علمی فراهم آورد اما هدف اصلی آن حرکت به سمت حاکمیت اسلام و دوری از تفرقه ها می باشد که این هدف و غایت نهایی، باید در اندیشه متفکران اسلام جلوه گر شود. از این رو مجمع، رایزنی های فراوانی با صاحب نظران مسلمان انجام داده است. همچنین مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی تلاش گسترده ای را در چارچوب فعالیت های خود انجام داده و در این راستا، کنفرانس های بین المللی متعددی را برگزار کرده و آثار فراوانی به چاپ رسانده است.  

 

منبع:علی حائری و همکاران، روز شمار شمسی(قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،1382)ص250.(با اندکی دخل و تصرف از سوی محمدسجاد شیرودی)

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18976

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پنج =

آخرین مطالب