یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

پژوهش های استاد

دکتر عبدالحسین زرین کوب، پژوهشگر برجسته ادبیات و تاریخ، در سال 1301 در بروجرد به دنیا آمد. وی پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، به خدمت وزارت معارف و فرهنگ درآمد و در سال 1327 ، با کسب عنوان رتبه اول موفق به دریافت لیسانس و سپس فوق لیسانس و دکترا گردید. وی در این دوران از محضر استادانی نظیر محمد تقی بهار، عباس اقبال آشتیانی، احمد بهمنیار و بدیع الزمان فروزان فر استفاده برد و در خارج از دانشگاه، مدتی در خدمت آیت الله ابوالحسن شعرانی با مباحث حکمت و فلسفه آشنایی کامل یافت.

استاد زرین کوب در سال 1330، در کنار عده ای از دانشمندان و استادان برای مشارکت در طرح ترجمه مقالات دایره المعارف بزرگ اسلامی دعوت شد و همکاری شایانی در این باره  نمود. وی سالیان متمادی در دانشگاه تهران تدریس نمود و مدتی مدیریت گروه ادبیات فارسی این دانشگاه را بر عهده داشت. زمینه اصلی پژوهش استاد، مطالعه در تاریخ و فرهنگ اسلامی و نقد ادبی است. ایشان با تبحر در زبان فارسی و تسلط بر زبان و ادبیات عرب و آشنایی با چند زبان اروپایی و مشخصا انگلیسی و فرانسوی، آثار پر ارزشی از خود با یادگار گذاشت که تالیف فلسفه شعر، نقد ادبی در 23 جلد، شعر بی دروغ، از کوچه رندان و نیز ترجمه ادبیات فرانسه در قرون وسطی، متافیزیک و فن شعر و …. از آن جمله اند.  مجموعه تالیفات و پژوهش های استاد زرین کوب که عضو شورای مشاوران عالی کتابخانه ملی و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی بود و ماه های آخر عمر خویش را در تدوین آثار درباره زندگی و اندیشه های عطار و سعدی سپری می کرد، سرانجام در 24 شهریور 1378 در  سن 78 سالگی بدرود حیات گفت و در قطعه فرهیختگان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

منبع: علی حائری و همکاران، روز شمار شمسی(قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،1382)ص208.(با اندکی دخل و تصرف و بازبینی و اصلاح توسط مرتضی شیرودی)

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18841

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

آخرین مطالب