یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Sunday, 14 April , 2024

ضرورت تبيين ديدگاه وحدت‌بخش امام صادق(ع) با تأليفات علمای شيعه و سنی

علاء الدین زعتری

 علاء الدین زعتری

دبير اداره فتوای وزارت اوقاف سوريه تأكيد كرد:

تأليف آثار درباره امام صادق(ع) توسط علمای شيعه و اهل تسنن سبب می‌شود كه مسلمانان با هر مذهب و رويكرد فقهی با ديدگاه وحدت‌بخش آن امام همام آشنا شوند و بدانند كه با پيروی از مكتب جعفری بايد هدف واحدی را دنبال و وحدت اسلامی را تقويت كنند.

شيخ علاء‌الدين زعتری، دبير اداره فتوا و تدريس دينی وزارت اوقاف سوريه،  ضمن بيان اين مطلب گفت: سخن گفتن از امام صادق(ع) صحبت درباره يكی از امامان بزرگوار و گرانقدر است كه همواره مايه خير و بركت در جامعه بوده‌اند، نسب اين امام بزرگوار به رسول‌الله و حضرت زهرا(سلام الله عليها) می‌رسد.

شيخ علاءالدين زعتری در ادامه افزود: امام صادق(ع) وحدت اسلامی را مورد توجه قرار داد، آن حضرت صاحب مكتبی است كه همه مذاهب اسلامی از آن سيراب شدند، ايشان به يك مذهب خاص دعوت نمی‌كرد و در راه تبليغ دين ندای تمسك به قرآن كريم به عنوان «حبل المتين الهی»، دعوت به سوی خدا، عشق به اهل بيت(ع) و عمل به سنت شريف نبوی را سر داد.

اين پژوهشگر اهل سنت سوريه همچنين تصريح كرد: امام صادق(ع) علم خود را در اختيار شاگردانش قرار داد، ايشان فقه را گسترش داد؛ فقهی كه عطش شاگردانش را سيراب كرد و آنان پس از تلمذ در محضر آن امام بزرگوار، علم اكتسابی خود را نيز منتشر كردند.

دبير اداره فتوا وزارت اوقاف سوريه خاطرنشان كرد: امام صادق(ع) با دانش كافی، فصاحت و بلاغتی وصف‌ناشدنی به مسائل فقهی پاسخ می‌داد و در پاسخ‌هايش بسيار مسلط و دقيق بود. مجامع فقهی در زمان امام(ع) از همه مذهب هشت‌گانه فقهی از جمله فقه امام صادق(ع) استقبال كرده و فقه آن حضرت را پذيرفتند.

مدرس مركز «سيده زينب(س)» سوريه تأكيد كرد: امام صادق(ع) شاگردان زيادی در فقه و علم حديث تربيت كرد كه از آن جمله می‌توان به يحيی القطان و يزيد بن عبدالله المدنی در علم حديث و ابوحنيفه نعمان بن‌ثابت، مالك بن‌انس، سفيان الثوری، شعبة بن‌الحجاج و سفيان بن‌عيينة در فقه اشاره كرد.

شيخ علاء‌الدين زعتری بيان كرد: از ابوحنيفه نعمان نقل شده است كه «لو لا السنتان لهلك النعمان»: (اگر آن دو سال شاگردی امام صادق(ع) و فراگرفتن علوم و معارف از آن بزرگوار نبود، نعمان هلاك و گمراه شده بود) كه اين جمله نشان می‌دهد كه امام(ع) علم وافر خود را به شاگردان و پيروانش بخشيد تا آن را نسل به نسل منتقل كنند و امروز در اختيار ما قرار دهند.

امام صادق(ع) اسلام را به صورت عينی زنده كرد

شيخ زعتری در پاسخ به اين سؤال كه «چرا علمای همه مذاهب اعم از شيعه و سنی از محضر امام صادق(ع) بهره‌مند شدند؟» اظهار كرد: مهم‌ترين دليل اين مسئله اين است كه امام(ع) از نوری ربانی برخوردار بود كه در علم، حكمت و ميزان دركش از متون شرعی و همچنين اجتهادات فقهی درباره مسائل زندگی آشكار شد، آن حضرت اسلام را به صورت عينی در دل‌ها زنده كرد و همين ويژگی‌ها سبب شد علمای مذاهب مختلف گرد ايشان جمع شده و از علم جعفری بهره‌مند شوند.

مدرس مركز «شيخ احمد كفتارو» در سوريه با تأكيد بر ضرورت تأليف آثاری درباره امام صادق(ع) از سوی علمای شيعه و سنی تصريح كرد: بدون شك معرفی بزرگان و ائمه اطهار و آشنايی با زندگی و شخصيت آنان، سبب می‌شود كه نسل حاضر الگو و اسوه‌ای حسنه برای زندگی خود بيابند، اسوه حسنه‌ای كه در قرآن نبی مكرم اسلام(ص) معرفی شده است و پيامبر(ص) به اصحاب و پيروانش همواره توصيه می‌فرمود كه در هر زمان الگويی برای جامعه خود باشند تا فرزندان امت اسلام طبق اين الگوها با شيوه‌ای اسلامی تربيت شوند.

وی خاطرنشان كرد: تأليف آثار درباره امام صادق(ع) سبب می‌شود كه مسلمانان با هر مذهب و رويكرد فقهی و فكری به روشنی با ديدگاه و رويكرد وحدت‌بخش وی آشنا شوند و بدانند كه با پيروی از مكتب امام(ع) بايد هدف واحدی را دنبال كنند و اختلافات را كنار گذاشته و وحدت اسلامی را تقويت كنند.

وی همچنين گفت: امام صادق(ع) ديدگاه عرفانی منحصر به فردی داشتند و معتقد بودند كه انسان با صفای باطن و روحی پاك می‌تواند از تاريكی‌ها و بيماری‌های روحی نجات يابد و برای خدا خالص شود و بهترين رفتار را با انسان‌ها داشته باشد تا زندگی مسالمت‌آميز بدون توجه به اختلافات محقق شود، علم امام‌(ع) تنها علمی منحصر به قلم و كاغذ نبود، بلكه آن حضرت از علم ربانی و الهی برخوردار بود كه سبب شد ظواهر مادی را كنار زده و بطن و هدف نهايی عبادت و بندگی بيش از هر چيز برايش مهم باشد.

شيخ علاء‌الدين زعتری بيان كرد: رويكرد عرفانی امام صادق(ع) كه در برخی مذاهب از آن به عنوان تصوف ياد می‌شود، از مباحث تأثيرگذار بر انسان‌ها است و هر فردی با اهتمام به اين ويژگی امام(ع) احساس آرامش و بزرگی كرده و سعی می‌كند با عمل به سيره آن حضرت از شهوات شبهات دور شده و به سوی خير و كمال گام بردارد و با تقرب به پيشگاه الهی، سيره پيامبر(ص)، صحابه و ائمه اطهار را الگو قرار دهد.

وی در پايان يادآور شد: انسان با مطالعه سيره امام صادق(ع)، عرفان، علم و فقه وی را عميقا درك می‌كند و به ايمان حقيقی دست خواهد يافت، آن حضرت به اصحاب و شاگردانش توصيه می‌كرد كه قبل از هر حرف و حديثی از صحت و سقم آن مطمئن شوند و اين توصيه را به ويژه در احكام شرعی و فقهی مورد توجه قرار دهند.

يادآور می‌شود، علاء‌الدين زعتری، دبير اداره فتوا و تدريس دينی وزارت اوقاف سوريه، عضو كميته مشورتی شرعی در بانك مركزی سوريه، عضور شورای اداری امور خانواده سوريه، استاد دانشگاه «شيخ احمد كفتارو» دمشق است و در برخی دانشگاه‌های لبنان نيز علوم شرعی و قرآنی تدريس می‌كند.

 

منبع: خبرگزاری ایکنا، شماره‌ خبر: 1081061

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=16779

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

آخرین مطالب