شنبه 4 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

امی‌بودن پیامبر صلوات الله علیه و آله در منابع تفسیری و حدیثی و نقدهای خاورشناسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خداوند متعال برای هدایت بشر، در هر عصر و نسل، برنامه‌ای آسمانی از رهگذر پیامبران الهی ابلاغ کرده تا انسان مراتب و مدارج کمال را طی کند و به سعادت و کمال نهایی خود که همان زیستن ابدی در مقام قرب الهی است نائل گردد.

کتاب «امی‌بودن پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله» از «مقدمه و فصل‌های کلیات و مفاهیم و امی‌بودن پیامبر اکرم در منابع تفسیری، امی‌بودن پیامبر اکرم از دیدگاه محققان مسلمان و اشکالات تاریخی و محتوایی» گردآوری شده است.

نویسنده در مقدمۀ این کتاب نگاشته است: «در میان انبیای الهی، آخرین پیام‌آور الهی، محمد مصطفی صلی الله علیه آله و سلم است که ختم جریان تاریخی ارسال رسولان است و معجزه‌های گوناگونی داشته و از طریق آنها صدق دعوت و نبوت و وحیانی‌بودن کتاب خود را بارها به اثبات رسانیده است. بی‌گمان بزرگ‌ترین معجزۀ پیامبراکرم صلی الله علیه آله و سلم قرآن کریم است».

در فصل اول مطالبی در رابطه با عناوین «امی، واژۀ امه، امی در لغت، استشراق در لغت، مراحل استشراق، شرق‌شناسی عام، شناخت نخستین غربیان از اسلام در دوران پیدایش اسلام، غرض‌ورزی در اسلام‌شناسی و نگارش انتقادی دربارۀ اسلام، ترجمۀ قرآن از سوی کلیسا، جنگ‌های صلیبی، انتقال تمدن اسلام به غرب، انتشار کتاب اسلامی و ضد اسلامی، استشراق استعماری و استشراق علمی» نگاشته شده است.

در بخش دیگری از مقدمه آمده است: «از زمان بعثت پیامبراکرم صلی الله علیه آله و سلم تاکنون، افرادی پیدا شده‌اند و با اغراض و مقاصد گوناگون، که پیشینۀ آن، شیطانی و نفسانی بوده، تلاش نموده‌اند تا برای پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله پیش از بعثت، توانایی خواندن و نوشتن قائل شوند و از این رهگذر، ایشان را به استفاده از کتب پیشینیان به‌ویژه عهدین، در جهت گردآوری آیات قرآن متهم سازند تا شاید بتوانند مقام وحیانی و آسمانی قرآن را زیر سؤال ببرند».

نویسنده در فصل دوم این کتاب به موضوعات «مفسران و آیات مرتبط با امی‌بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه آله و سلم، وجوه و معانی، معنای مختار، امی‌بودن پیامبراکرم در منابع حدیثی و روایات حاکی از نخواندن و ننوشتن» پرداخته است.

«معنای واژۀ امی، درس‌ناخوانده، توانایی یا ناتوانی پیامبراکرم صلی الله علیه آله و سلم بر خواندن و نوشتن، ناتوان پیش از بعثت و توانا پس از بعثت، توانا پیش از بعثت و توانا پس از بعثت، نخواندن و ننوشتن پیش از بعثت، امی‌بودن پیامبر اکرم از دیدگاه خاورشناسان، فرد ناتوان بر خواندن و نوشتن و توانایی یا ناتوانی پیامبراکرم بر خواندن و نوشتن» در فصل سوم مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم به شش سؤال تاریخی و محتوایی در رابطه با امی‌بودن پیامبراکرم صلی الله علیه آله و سلم پرداخته و جواب گفته است.

کتاب امی‌بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه آله و سلم در منابع تفسیری و حدیثی و نقدهای خاورشناسان نوشتۀ علیرضا کاوند بروجردی به همت انتشارات مارینا در ۲۲۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۹۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21477

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =

آخرین مطالب