شنبه 4 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

معرفی چند کتاب با موضوع مهدویت وظهور

معرفت امام عصر(عج)

معرفت امام عصر(عج) نام کتابی است که موضوع اصلی آن نه خود امام (ع) بلکه معرفت ایشان است. هرچند به تناسب بحث, روزنه هایی به سوی شناخت بعضی از صفات و کمالات آن امام عزیز گشوده شده اما مقصود اصلی شناخت جایگاه منحصر به فرد امام زمان (ع) در دین و بیان آثار و لوازم عملی این معرفت می باشد.

نویسنده این اثر سید محمد بنی هاشمی می باشد که این کتاب را در 428 صفحه به تحریر در آورده است.

 

آخرالزمان در ادیان ابراهیمی

اين كتاب توسط آقاي محمد حسين محمدي با موضوع آخرالزمان در اديان ابراهيمي نوشته شده است. نويسنده در اين اثر كه در 5 بخش تنظيم شده، به پيش بيني آينده بشريت از منظر اديان ابراهيمي پرداخته است. بحث حكومت جهاني واحد و استيلاي يك فرهنگ بر همه جهان يكي از مسايل مهم قرن اخير است كه اديان براهيمي با نام حكومت واحد جهاني به دست منجي جهاني از آن نام برده اند.

محمد حسین محمدی

چاپ دوم : 1390

تعداد صفحه:312

 

نزول مسيح و ظهور موعود

نویسنده: ميرتقي حسيني گرگاني

انتشارات بوستان کتاب

كتاب «نزول مسيح و ظهور موعود» از سه بخش تشكيل شده است.

بخش اول در مبادي و مباحثي است كه به عنوان پيش نياز بحث اصلي بايد به آنها پرداخته شود. برخي از بخش‌هاي اين فصل عبارت هستند از مسئله مهدويت و برداشت همه انسان‌ها از آن، مفهوم و مصداق انتظار، گستردگي عدالت.

بخش دوم بيانگر شباهت‌هاي حضرت مهدي (عج) به مسيح (ع) و برعكس است كه به تك تك آنها اشاره مي‌شود.

بخش سوم درباره رابطه نزول مسيح با ظهور موعود منتظر و قائم آل محمد (ص) است. اين بخش بحث اساسي كتاب را تشكيل مي‌دهد.

رابطه نزول مسح با ظهور امام زمان، بشارت پيشيناين به هبوط مسيح و ظهور منجي، نزول مسيح، سيماي مسيح در قرص خورشيد و ماه، تاسف غم بار، بستر سازي فرود عيسي، نزول مهدي و تقويت جبهه مهدي، ايمان اهل كتا به مسيح در پذيرش اسلامژف فتح قسطنطنيه يا نماد دنيايي مسيحيت، پناهندگي سفياني و سربازانش به روم|، همكاري روم با سفيان، عكس العمل‌هاي اهل آسمان و زمين نسبت به هلاك سفياني و برتري حجت ابن الحسن بر فرزند مريم، درگذشت عيسي پيش از مهدي، يوم السبت روز قيام مهدي، احكام سبت، مراسم سبت نزد مسيحيان و سبت در اسلام عنوان فصل‌هاي بخش سوم است.

 

امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف موجود موعود

ز منظر موحدان الهي، ساختار خلقت جهان ـ انسان و پيوند اين دو عنصر محوري، بر حق است. و باطل در هيچ ضلعي از اضلاع سه گانه اين مثلث با ميمنت و مبارک راه ندارد. آيات فراواني در قرآن حکيم بر اين مطلب دلالت دارد که نظام هستي حقْ محور است و باطل، چونان کف روي آب است که ديرپا نخواهد بود.

کسي اين حق مداري را تفسير مي‌کند که آن را هندسه خلقت عالم و آدم قرار داد. و کسي از اين حقْ محوري حمايت مي‌نمايد که آن را مصالح ساختماني نظام کيهاني قرار داد. و کسي اين حقْ مداري را اجرا مي‌نمايد که آن را ضامن اجراي پاداش پرهيزگاري و کيفر تبهکاري دانست. خداي سبحان که از اين مجموعه نگهداري مي‌نمايد، در متن پيام نهايي خود، جهان را با منجي عدل‌مدار خويش زنده مي‌کند و آن را به وجود مبارک انسان کامل معصوم، حضرت خاتم الاوصيا و الاوليا مهدي موجود موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف برنامه‌ريزي کرد.

کتاب حاضر ـ که با استعانت از عقل و استمداد از نقل، جريان مهدويت شخصي حضرت حجة بن الحسن مهدي موجود موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف را ارائه مي‌نمايد، مشتمل بر سه بخش است:

بخش اول آن درباره امام شناسي و مشتمل بر فصولي چون امامت عام، امامت خاص و مهدويت شخصي است.

بخش دوم که با عنوان انتظار ارائه شده، پس از مباحثي درباره غيبت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، حقيقت انتظار و انسان منتظر و نيز ابعاد و تکاليف عمومي و صنفي منتظران را مطرح کرده است.

بخش سوم و پاياني اين کتاب با بررسي ظهور تا مدينه فاضله مهدوي، و به مروري بر آثار ظهور و دولت کريمه مهدوي پرداخته است.

مطالعه اين کتاب، فرصتي مغتنم است براي همه تشنگان معارف مهدوي.

نويسنده: آيت‌الله عبدالله جوادي آملي

ناشر: مرکز نشر اسراء

 

 

غیبت امام عصر(ع)

نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی

ناشر: مؤسسه انتشارات رسالت

کتاب حاضر، اثر مرحوم آیت الله خادمی شیرازی است. در میان مسائل مهدویت، مسئله غیبت، از اهمیت خاصی برخوردار است، و از همین رو کتاب ارزشمند کمال الدین به فرمان امام عصر(ع) به این موضوع اختصاص یافته، همچنین در دیگر کتاب هایی که راجع به شناخت آن حضرت(ع) نوشته شده، بخش مهمی را به این موضوع پرداخته اند.

مطالب این اثر، به دو بخش تقسیم می شود که عبارتند از: غیبت و جانشینی، مسئله غیبت از دیدگاه آیات و روایات. در بخش نخست، مطالبی پیرامون: چگونگی غیبت، و نواب حضرت در دوران غیبت صغرا؛ و در بخش دوم غیبت در قرآن کریم و روایات چهارده معصوم(ع) بررسی شده است.

 

صفات و خصال حضرت مهدی(ع)

نویسنده: احمد سیاح

ناشر: موعود عصر(عج)

این کتاب، هشتمین اثر از کتب چهل حدیث از مجموعة معارف مهدوی است که از زبان ائمه دین(ع)، صفات و خصال نیکو و کامل حضرت مهدی(ع) را بیان می کند. بی شک این معرفی جز از منظر ائمه معصومین(ع)، قابل توصیف نیست. امید می رود این اثر مقبول طبع حضرتش واقع شود و عموم خوانندگان و به ویژه جوانان را در کشف پاره ای از حقایق و معارف ناب مهدوی یاری دهد. إن شاءالله

در این اثر می خوانیم: فرمودة پروردگار در شب معراج، مناجات حضرت صاحب الامر(ع)، زندگی آن حضرت، گزیده ای از آیات قرآن کریم دربارة حضرت مهدی(ع)، روایات و… .

 

میهمان یار (داستان تشرف پسر مهزیار)

نویسنده و ناشر: مؤسسة فرهنگی دارالهدی

داستان تشرف علی بن ابراهیم بن مهزیار اهوازی از تشرفاتی است که آثار صدق بسیار دارد و نکات و لطایف بی شمار، که خواننده را به آن محبوب عالم سوق می دهد. مؤسسة فرهنگی دارالهدی، اقدام به تحقیق، چاپ و نشر تشرفاتی نموده که آثار صدق از آنها بیشتر مشهود است؛ تا قواعد و ملاک تشرف، آسان تر در اختیار دوستان امام زمان(ع) قرار گیرد و هر خواب و خیالی نتواند مسئله تشرفات محضر آن حضرت(ع) را لوث نموده، از درجة اعتبار ساقط کند. از جملة این تشرفات انتشار یافته میهمان یار است.

علاقمندان این اثر می توانند جهت تهیة آن با شمارة 8-66956167(021) تماس حاصل نمایند.

 

امام مهدی(ع)؛ از ولادت تا ظهور

نویسنده: سید محمد کاظم قزوینی

مترجم: دکتر حسین فریدونی

ناشر: نشر آفاق

کتاب حاضر، اثر نویسندة گرانقدر مرحوم آیت الله سیّد محمّد کاظم قزوینی است. نویسنده، در گذر زمان، پس از مشاهدة حملات فراوانی که نسبت به اعتقاد مهدویت، به منظور سست نمودن و از بین بردن آن صورت می گیرد، و همچنین پس از ملاحظة اهتمام عالمان اهل سنت به این عقیده و تألیف آثاری در این باره، به علاوه پرسش های فراوان گروه های مختلف مردم دربارة امام مهدی(ع) و اندک بودن تعداد کتاب های موجود در این موضوع به نگارش این اثر همّت می گمارد.

این اثر، در بردارندة عناوین زیر است:

امام زمان(ع) کیست، نام و نسب حضرت(ع)، بشارت های قرآن و روایات، آیا امام مهدی(ع) به دنیا آمده است؟ چگونه امام(ع) از دیده ها نهان شدند؟ پنهانی کوتاه مدت، نایبان چهارگانه، چه کسانی در غیبت کوتاه امام(ع) را دیدند؟، پنهانی بلند مدت، چگونه تا امروز عمر کرده است؟، هنگام ظهور، اوصاف و علائم حضرت(ع)، نشانه های ظهور، مدعیان دروغین، چگونگی و محل ظهور، چگونگی تسلیم شدن

قدرت ها، چگونگی حکومت به هنگام ظهور، جامعه در عصر ظهور، مدعیان دروغین، چگونگی و محل ظهور، چگونگی تسلیم شدن قدرت ها، چگونگی حکومت به هنگام ظهور، جامعه در عصر ظهور، شمار سال های زمامداری، پایان زندگی حضرت(ع)، پس از آن حضرت(ع) و …

 

کاوشی در مهدویت

در این کتاب مطالبی درباره زندگی و امامت حضرت صاحب الزمان (عج) به اهتمام مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما فراهم آمده است . کتاب با اشاره به تولد آن حضرت و شرح زندگی ایشان تا دوران غیبت آغاز می شود . سپس پیشینه اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان و ملل (هندوها، مسیحیت، زرتشت، یهود، اهل سنت و متفکران عرب) بررسی و ارزیابی می گردد . درپی آن، جایگاه امام زمان (عج) در قرآن کریم تبیین می شود . در پایان کتاب نیز چندپرسش و پاسخ درباره زندگی، غیبت، طول عمر، نواب اربعه، زمان ظهور امام زمان (عج) و نظایر آن فراهم آمده است .

 

می دانم می آیی

جمعی از نویسندگان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، 72 ص، رقعی (شمیز)

کتاب، مجموعه ای است از چند شعر، داستان کوتاه و قطعه ادبی که عمدتا با مضمون مذهبی نگاشته شده، ضمن آن که در کتاب، یکی از دعاهای حضرت امام صادق (ع) تحت عنوان (دعای عهد) با ترجمه فارسی به طبع رسیده است .

 

بر ساحل انتظار

ذبیح الله حاج محمدی، تهران: فروغ نور، 128 ص، رقعی (شمیز)

در این کتاب، نخست به موضوع مهدویت در کتب آسمانی و ادیان مختلف اشاره شده، سپس موضوع دعا در عرصه ظهور، عمر طولانی و انتظار بررسی گردیده و در پایان شرحی از علایم ظهور و رجعت در قرآن و حدیث آمده است .

 

چشم اندازی به حکومت مهدی (عج)

نجم الدین طبسی، قم: بوستان کتاب، 224 ص، وزیری (شمیز)

در بخش نخست این کتاب، اوضاع نابسامان جهان پیش از ظهور امام (عج)، که آکنده از جنگ، کشتار، ویرانی، قحطی، ظلم و ستم و ناامنی و تجاوز است، بررسی می شود و طی آن، نگارنده نشان می دهد که مردم در آن هنگام از مکتب هاو حکومت های گوناگون مایوس شده و در انتظار ظهور مصلحی به سر می برند تا نجات بخش آنان باشد . در بخش دوم، شرحی از چگونگی قیام و انقلاب حضرت مهدی (عج) به چاپ رسیده است . در بخش پایانی کتاب نیزچگونگی اداره نظام حکومتی و شیوه زمامداری آن حضرت، پس از برقراری صلح در جهان، ذکر می گردد .

 

امام مهدی (عج)، طاووس بهشت

اکبر حمیدی هشترودی، تهران: عابد، 130 ص، رقعی (شمیز)

کتاب طی شانزده فصل با استناد به روایات متعدد فراهم آمده است . در این کتاب ضمن مروری بر زندگی امام زمان (عج)، شرح کوتاهی از آیات مربوط به امام زمان (عج)، همچنین برخی احادیث علمای شیعه و اهل سنت ذکر شده ومطالبی درباره راز طول عمر امام زمان (عج) و غیبت وی خاطرنشان گردیده است .

 

حضرت مهدی (عج)

کاظم ارفع، تهران: تربت، 56 ص، رقعی (شمیز)

چهاردهمین نوشتار از مجموعه کتاب های (سیره عملی اهل بیت (ع)) شرح کوتاهی است از زندگی امام زمان (عج) شامل دوره کودکی، سیره عملی امام و وظایف شیعیان در زمان غیبت و نظایر آن .

 

با دعای ندبه در پگاه جمعه (نقد و بررسی اشکالات سندی و محتوایی دعای ندبه)

علی اکبر مهدی پور، ویراستار: پریوش دانش نیا، تهران: موعود عصر، 218ص، رقعی (شمیز)

مؤلف در این کتاب، نخست مخاطبان را با دعای ندبه، تاریخ ندبه سرایی و مستندات آن آشنا کرده، سپس به شبهات مربوط به این دعا و مفاهیم آن پاسخ گفته است . در پایان کتاب نیز متن و ترجمه دعای ندبه آمده است .

 

اشتیاق جمال: پیرامون حضرت مهدی (عج)

علی شاد، تهران: عابد، 120 ص، رقعی (شمیز)

اشتیاق جمال، با مطالبی درباره امام زمان (عج)، تدوین شده که عناوین برخی از آن ها بدین قرار است: امام زمان (عج) کیست؟ غیبت صغری و غیبت کبری، حضرت مهدی (عج) از نگاه قرآن و حدیث، فضیلت انتظار، انتظار در ادیان غیر الهی، امام زمان (عج) در نهج البلاغه، ملاقات کنندگان حضرت مهدی (عج) و محل ظهور امام .

 

غریبه آشنا: همسفر با ملیکا، مادر امام زمان (عج)، از قصر قیصر روم تا سامرا

احمد پهلوانیان، قم: بوستان کتاب، 48 ص، رقعی (شمیز)

غریبه آشنا، گوشه هایی از زندگی و نحوه ازدواج ملیکا (نرجس خاتون، مادر امام زمان (عج) و دختر قیصر روم) باحضرت امام حسن عسکری (ع) است که نگارنده در این کتاب در قالب داستان آن را بازگو کرده است .

 

تنهایی و سفر

محمدتقی اختیاری، نقاش: مجتبی احمدی، تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، انتشارات مدرسه، 32 ص، رقعی (شمیز)

(تنهایی و سفر) داستان بلندی است از حضور امام زمان (عج) در زندگی منتظرانش . این داستان، برداشتی آزاد از کتاب عبقری الحسان نوشته آیت الله شیخ علی اکبر نهاوندی (1280 – 1369ه’ق) و درباره سید عبدالله قزوینی، روحانی مشهور مشهد است که از مرگ همسرش بسیار متاثر شده او را در میان اندوه و گریه به خاک می سپارد . در همین اثناسیدعبدالله، خاطرات گذشته خود را مرور می کند . او شرح سفر به عتبات عالیات را برای دوست صمیمی اش بازگومی کند . سید عبدالله، سال ها پیش همراه همسرش پیش از زیارت کربلا و نجف تصمیم می گیرند از مسجد سهله نیزدیدار کنند . با وجود تاریکی هوا و خطر راهزن معروفی که منطقه را ناامن ساخته بود، سید عبدالله همراه همسر و دوزن غریبه دیگر عازم مسجد سهله می شود . در این سفر کوتاه، ماجراهای بسیاری اتفاق می افتد که مهم تر از همه، دیدار سیدعبدالله و همسرش با امام زمان (عج) است که شرح آن ادامه داستان را تشکیل می دهد .

 

اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعه در غیبت صغری

نویسنده: حسن حسین زاده شانه چی

ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

در اثر حاضر سعی شده است تا بر اساس اطلاعات تاریخی قابل اعتماد و معتبر، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران غیبت صغری معرفی گردد و بدین منظور ساختار کتاب به گونه ای ترتیب یافته که تمامی مباحث ضروری را در خود جای می دهد. فصل اول به بحث هایی دربارة مسئلة غیبت و مشکلات آن، و تلاش های امامان(ع) جهت زمینه سازی در جامعه شیعه برای مواجهه با این پدیده اختصاص یافته است. فصل دوم فضای کلی و عمومی جهان اسلام را در عصر غیبت صغری به تصویر کشیده است تا خواننده درک بهتری از موقعیت جامعة شیعه در عصر مورد نظر، داشته باشد. فصول بعدی به مباحث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعة شیعه پرداخته است و در هر بخش شاخصه هایی که نشان دهندة وضعیت شیعیان در زمینه های یاد شده است مورد توجه قرار گرفته است، چنان که مبحث در اوضاع سیاسی، از فعالیت های سیاسی دولت ها، احزاب و شخصیت های شیعی بحث و گفت وگو شده و در بخش وضعیت فرهنگی، از مراکز علمی، دانشمندان و اندیشمندان و دستاوردهای فرهنگی و علمی سخن به میان آمده است. بی شک ذکر مطالب مذکور، که به لحاظ موضوعی متنوعی هستند. در راستای به تصویر کشیدن چهرة جامعة شیعی در عصر غیبت صغری از ابعاد ذکر شده بوده است.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18271

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

آخرین مطالب