پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 برابر با Thursday, 18 April , 2024

سیره حفاظتی و اطلاعاتی امامان معصوم(ع)

موضوع این کتاب شرح و بررسی سیره حفاظتی و اطلاعاتی امامان معصوم(ع) در عرصه ‌های گوناگون است. نقطه‌ی آغازین پیدایش فعالیت ‌های حفاظتی در تاریخ بشر را می ‌توان زمانی دانست که زمامداران قبایل و جوامع خُرد فهمیدند برای دوام و بقا، افزون بر قدرت نظامی و برتری اقتصادی، کسب اطلاعات دقیق از رقیب و حفظ اطلاعات خویش ضرورتی انکار ناپذیر است.

اینک، در عصر ارتباطات که ابزار ارتباطی روند فزاینده‌ای به خود گرفته است و فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی تمام شئون زندگی اجتماعی انسان‌ها را درنوردیده و به درون حوزه‌ های مختلف زندگی بشر نفوذ کرده است، نیاز به فعالیت ‌های حفاظتی بیش از پیش نمود می‌ یابد. سپر نجات ‌بخش در برابر هجمه ‌ی دهشت‌ آور جاسوسان اطلاعاتی و حربه‌ی نفوذ رقیبان بر پیکره ‌ی شبکه ‌ی اطلاع‌ رسانی، رعایت سیستم‌ های حفاظتی است. آحاد جامعه باید بر این باور باشند که هر نظامی برای ادامه‌ ی حیات سیاسی خود و هر جامعه ‌ای برای حفظ استقلال خویش به کسب اطلاعات گوناگون و حفاظت از اطلاعات و اسرار خود نیازمند است؛ از این رو، برای محروم نگاه ‌داشتن مخالفان از دسترسی به اطلاعات، سامانه‌ای محافظ و برای کسب اطلاع و نفوذ، نیروی اطلاعاتی هشیار و قوی نیاز دارد.

ائمه معصومین(ع) برای حفظ کیان شیعه و ایجاد امنیت شیعیان در مقابل حاکمان جور روش‌ هایی را تعلیم می‌دادند که زمنیه ‌ساز حفظ جان، سرمایه، دین و نیز باورهای شیعی بود، روش‌ هایی که گاه حفاظتی بود و گاه اطلاعاتی و برای به دست آوردن اطلاعات از دستگاه ظالم حاکم.

منظور از سیره حفاظتی و اطلاعاتی امامان معصوم، کلیه اقدامات آشکار و پنهانی است که امامان شیعه برای رهبری تشکیلات شیعه، حفاظت از جان شیعیان، آگاه‌ سازی آنان جهت برملا نشدن اسرار شیعه در مقابل حکام جور و نیز برای به ‌دست‌آوردن اخبار و اطلاعات (مثل نفوذ و عامل‌ گیری و…) دشمن انجام داده ‌اند.

فعالیت حفاظتی و اطلاعاتی امامان(ع)، به اقتضای طبیعت سری و پنهانی آن، ایجاب می‌ کند که بخش‌ های عمده و اساسی زندگی آنان، در پس پرده خفا باقی مانده باشد؛ زیرا به دور از چشم دشمنان و حتی دوستان عوام انجام می‌شده و تنها خواص از کم و کیف آن مطلع بوده‌ اند؛ از این ‌رو، نباید انتظار دلایل و مستندات روشنی در این زمینه را داشت، ولی شواهد و قراین فراوانی در ضمن روایات، ذکر شده است.

کتاب در سیزده فصل نگاشته شده است که فصل اول آن کلیات شامل تبیین موضوع، روش پژوهش، اهیمت و جایگاه حفاظت و اطلاعات، تبیین واژگان است. از فصل دوم تا فصل سیزدهم به ترتیب سیره حفاظتی و اطلاعاتی از امام علی ابن ابیطالب(ع) تا امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده است. که هر فصل شامل فضای سیاسی- امنیتی دوران امامت، رفتار خلفا با امام(ع) و سیره حفاظتی امام(ع) می ‌باشد.

«سیره حفاظتی و اطلاعاتی امامان معصوم(ع)» نگاشته‌ ی محمد شبدینی پاشاکی، صمد عالی‌ نژاد، غلامعباس حسینی در 364 صفحه از سوی انتشارات پژوهشکده تحقیقات اسلامی،‌ انتشارات زمزم هدایت، در سال 91 منتشر شده است.

 

منبع: کتابخانه مجلس.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17793

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =

آخرین مطالب