جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

قدرت، خطابه، منبر: پژوهشی درباره رابطه خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان

این کتاب که نوشته سید محمد شیخ احمد است، علاوه بر توصیف وضعیت خطابه و منبر در دوره خلافت عباسی (132-656هـ.ق) به تبیین رابطه خطابه و قدرت و منبر و سیاست در این عصر پرداخته و کارکردهایی را که خطابه و منبر برای نظام خلافت عباسی داشت، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

 

در دوران قدیم، منبر و خطابه با عنوان رسانه‌های تبلیغی نقش مهمی را ایفا می‌کردند. یک مزیت این رسانه، تبلیغ چهره به چهره بود. جایگاه منبر و خطابه با رسمیت یافتن حکومت‌های اسلامی و خلافت، ارزش بیشتری پیدا کرد و حاکمان در پی استفاده از آن برآمدند. کتاب حاضر به بررسی رابطه خطابه، منبر و قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسی می‌پردازد.

کتاب حاضر در اصل رساله دکتری مؤلف بوده که اکنون به شکل کتاب درآمده است. در معرفی این کتاب آمده است:

با ظهور اسلام، خطابه و منبر به تدریج جایگاه خود را در جامعه اسلامی باز کرد. زمانی که هیچ وسیله ارتباط جمعی وجود نداشت، منبر به عنوان یک رسانه عمومی، توسط پیامبر اسلام (ص) و خلفای راشدین برای ارتباط با مسلمانان به کار گرفته شد. با آغاز خلافت عباسی خطابه و منبر به شکل یک نهاد سیاسی فرهنگی به حیات خود ادامه داد و به خدمت قدرت سیاسی درآمد.

در دوره خلافت عباسیان از یک سو میان خطابه و قدرت سیاسی و از سوی دیگر میان منبر و سیاست پیوند عمیقی ایجاد شد. این پیوند باعث شد که عباسیان به عنوان یک رسانه ارتباطی تاثیرگذار به خطابه و منبر بنگرند و به تقویت کارکرد آن در جهت منافع خود بپردازند. این کتاب علاوه بر توصیف وضعیت خطابه و منبر در دوره خلافت عباسی (132-656هـ.ق) به تبیین رابطه خطابه و قدرت و منبر و سیاست در این عصر پرداخته و کارکردهایی را که خطابه و منبر برای نظام خلافت عباسی داشت، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21467

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 9 =

آخرین مطالب