جمعه 24 فروردین 1403 برابر با Friday, 12 April , 2024

«مقتل الحسین» علامه عسکری

 

 «مقتل الحسین» علیه السلام نام کتابی است از علامه عسکری و به سبک سایر مقاتل که در مقایسه با آنها از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است. استناد به کتب دست اول تاریخی و منابع اهل سنت از جمله این ویژگیهاست.

 

در میان تمام حوادث تاریخ اسلام حادثه شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحابش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حضرت حسین علیه السلام چراغ نورافشان بشریت و عاشق مفتون حقیقت مقدس الهی است؛ و از همین رو است که معشوق بزرگش را هنگام خروج برای جهاد، در دعای عرفه این گونه خطاب می کند که؛ ماذا فقد من وجدک؟ و ماالذی فقد من وجدک؟

 

«مقتل الحسین» علیه السلام نام کتابی است برگرفته از «معالم المدرستین» نوشته علامه سید مرتضی عسکری که به سبک نگارشی سایر مقاتل توسط این عالم بزرگوار به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در مقایسه با سایر مقاتل از ویژگی های خاصی برخوردار است که کثرت استناد به کتب دست اول تاریخی و استفاده وسیع از منابع و کتب اهل سنت از مختصات این مقتل محسوب می شود.

 

مرحوم علامه عسکری نیز خود مورخی برجسته و متخصص در زمینه تاریخ اسلام است و از این رو مطالب این کتاب با نگاهی خاص و دقیق نوشته شده و حتی چگونگی ذکر ترتیب حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محققانه صورت گرفته است. ویژگی دیگر این مقتل اظهاراتی است که شخص مولف که گاه در لابه لای نقل حوادث و معمولا با عبارت «مولف می گوید…» ابراز می کند، که این اظهارات غالبا نکاتی دقیق و تذکراتی محققانه اند.

 

این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به حادثه عاشورا را از لحظه مرگ معاویه و جانشینی یزید بن معاویه آغاز می کند و سپس ماجرای عدم بیعت امام علیه السلام ، دعوت مردم کوفه، پیمان شکنی آنان ماجرای حر بن یزید ریاحی حوادث شب و ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونه امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها پس از حادثه ظهر عاشورا را با دقت علمی بسیار نقل و بررسی می کند.

 

علاوه بر این کتاب «مقتل الحسین» علیه السلام حاوی مقدمه ای به قلم آیت الله محمدعلی جاودان در باب زندگی علامه عسکری و خدمات و آثار ایشان است.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب در رابطه با زندگی نامه علامه عسکری به قلم آیت الله جاودان آمده است: علامه سید مرتضی عسکری رحمه الله محقق برجسته شیعی یک عالم عراقی اما با نژاد ایرانی و برخاسته از شهر ساوه بود که پدر و پدربزرگ ایشان به عراق و سامرا هجرت کرده بودند. در گذشته های بسیار دور و قبل از هجرت به ساوه خاندان ایشان در سبزوار زندگی می کرده اند. در خاندان ایشان عالمان دینی زیاد بودند بزرگان این خاندان در عصر صفویه برای اداره امور دینی ساوه به این شهر آمده بودند و به همین مناسبت به شیخ الاسلام شهرت داشته اند و برای اولین بار علامه نام فامیلی عسکری را انتخاب کرده است.

منبع: خبرگزاری شبستان.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19115

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

آخرین مطالب