یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

مقاله استاد مدعو گروه: برترین مقاله کنگره بین المللی امامزادگان+چکیده مقاله

به گزارش سخن تاریخ، مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی امامزادگان در روز چهارشنبه 20 شهریور ماه مصادف با 5 ذی القعده، روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان برگزار شد، در این مراسم که باحضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام و المسلمین ناصحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران  و جناب آقای دکتر مننظر القائم دبیر علمی همایش برگزار شد از میان 98 مقاله پذیرفته شده، مقاله «بررسی تاریخی نقش آفرینی مراقد امامزادگان در عرصه اجتماعی و فرهنگی تهران عصر قاجار» نوشته حجت الاسلام و المسلمین حامد قرائتی از اساتید مدعو گروه تاریخ جامعه المصطفی العالمیه و عضو گروه علمی انجمن سیره پژوهی اهل بیت(ع) حایز رتبه نخست شد.

بنا به گزارش دبیر علمی کنگره در مراسم اختتامیه: از میان 530 چکیده ارسال شده به دبیرخانه همایش 370 مقاله مورد تایید قرار گرفته و به صورت کامل به دبیر خانه ارسال شد. از این میان هیئت علمی دبیرخانه همایش 98 مقاله از سراسر جهان را پذیرفتند که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در 4 جلد و 2200 صفحه به چاپ رسیده است.از این میان11 مقاله علمی از محققان دانشگاه های معتبر 9 کشور ؛ انگلستان ، عراق ، ازبکستان ، ایتالیا ، ترکیه ، فرانسه ، افغانستان ، قرقیزستان و استرالیا به دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی امامزادگان ارسال شده بود.به گزارش ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان، هیات علمی نخستین کنگره بین المللی امامزادگان متشکل از 50 نفر از اساتید برجسته کشور است که برنامه ریزی علمی کنگره ، نظارت بر محتوا ، طراحی موضوعات ، داوری مقالات ، نظارت بر پذیرش و انتخاب مقالات برتر ، حضور در پنل های علمی و نقد و بررسی مقالات را برعهده دارند.براساس این گزارش،صاحبان 36 مقاله برگزیده مقالات خود را در پنل های علمی کنگره که در 3 سالن ؛ تالار فارابی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، تلار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان و سالن شهدای ارتش تشکیل شده بود، در حضور هیئت رئیسه و کارشناسان و متخصصان ارائه نمودند.

مقاله علمی حجت الاسلام و المسلمین حامد قرائتی دانشجوی دکتری شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، پس از ارائه در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان و داوری و ارزشیابی هیئت علمی همایش به عنوان برترین مقاله علمی نخستین کنگره بین المللی امامزادگان شناخته شده و در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار گرفت.  

 

 

چکیده برترین مقاله  نخستین کنگره بین المللی امامزادگان :

تبیین، تحلیل و بررسی کارکرد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مراقد امامزادگان به ما کمک می کند که علاوه بر کشف قابلیتهای نهفته در این نهادهای موثر اجتماعی، امکان آسیب شناسی این کارکردها را نیز بیابیم. دراین تحقیق سعی شده است با بهرمندی از آثار و منابع تاریخی ای چون تاریخ تهران، سفرنامه ها، خاطرات، زندگی نوشته ها و سایر منابع پژوهشی، نه تنها نقش آفرینی مراقد امامزادگان تهران در عرصه های مختلف اجتماعی بازخوانی شده بلکه به این آثار مذهبی و تمدنی به عنوان منابعی مهم در مطالعات تاریخی و اجتماعی نگریسته شود. رویکردی که در مطالعات تاریخی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق پس از ارائه گزارشی توصیفی و آماری از مراقد امامزادگان شهر تهران، نخست به جایگاه تاریخی و تمدنی این اماکن در شکل گیری ماهیت فرهنگی و اجتماعی تهران و سپس مناسک و مراسم برگزار شده در این اماکن، در محدوده تاریخی زمامداری سلاطین قاجار خواهد پرداخت. چراکه تهران در عهد قاجار، نقطه تقابل سنت و تجدد شناخته می شود. از نتایج این تحقیق واکاوی بسترها و پیامدهای گوناگون مراسم و مناسک شکل گرفته در این اماکن همچنین آسیب شناسی اجمالی آن خواهد بود.

 

/ پایان خبر/

{jcomments on}

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18839

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 12 =

آخرین مطالب