جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

نشست «جغرافیای تاریخ منطقه ری»

نشست «جغرافیای تاریخ منطقه ری» با حضور احمد ابوحمزه در روز سه شنبه بیست و هشتم بهمن ماه از ساعت 17 الی 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می گردد.

شهر ری با مساحت 2293 کیلومتر مربع، ازشمال به تهران، از جنوب به شهرستان قم، از شرق به شهرستان ورامین و شهرستان پاکدشت، از غرب به شهرستان اسلامشهر، رباط کریم و زرندیه محدود می شود. شهر ری در جنوب شرقی شهر تهران و متصل به آن است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1062 متر است. آب و هوای آن معتدل و خشک می باشد. شهرستان ری در دشت واقع گردیده و کو های آن چندان مرتفع نیستند، این کوه ها عبارتند از:

1.کوه بی بی شهربانو که در شرق شهرستان ری واقع گشته و ارتفاعش از سطح دریا 1535 متر است.

2.کوه آراد که در مرکز شهرستان ری حد فاصل بخش های کهریزک و فشاپویه، و در 9 کیلومتری شمال شرقی حسن آباد واقع شده و ارتفاع آن 1428 متر است. از این کوه به نام های «اراده» یا «اراد» نیز یاد شده است.

3.کوه مره، این کوه در جنوب غربی شهرستان ری و در جنوب شهر حسن آباد و رودشور قرار گرفته است و ارتفاع آن 1503 متر است.

4.دامنه های شمالی کوه کورابلاغ، که یکی از کوه های ناحیه مرکزی است که در محل تلاقی چهر شهرستان زرندیه، ساوه،ری و قم واقع شده است. جنوب شرقی شهرستان ری به دامنه های شمالی این کوه ختم می شود.

چندین رودخانه مشهور ایران، که به حوزه البرز مرکزی ایران روان هستند، همانند رودهای کرج، شور فشاپویه، جاجرود در شهر ری جریان یافته و سپس به رودهای کرج و جاجرود می پیوندند.

1.رودخانه کرج: که از کوه البرز سرچشمه گرفته و پس از عبور از چندین شهرستان استان تهران به حوضه دریاچه نمک قم می ریزد. این رودخانه با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی سرتاسر شهرستان ری را می پیماید و پس از پیوستن به یکی از شاخه های جاجرود به دریاچه نمک می ریزد.

2.رودخانه جاجرود: یکی از رودهای دائمی و مهم است که با مسیر کلی جنوبی جاری است و درنهایت به دریاچه نمک قم می ریزد شاخه ای از این رود از ناحیه مرز شرقی شهرستان ری عبور می کند.

3.رود شورفشاپویه: رود طولانی شور با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی عرض شهرستان ری را طی می کند. این رود از 6 کیلومتری جنوب حسن آباد فشاپویه عبور می کند و به شوره زار شرق حوض سلطان قم می ریزد.

این شهرستان دارای سه بخش فشاپویه، کهریزک و مرکزی و 6 دهستان و 130 روستای دارای سکنه است. ری تنها منطقه باستانی استان تهران است، که دارای آثار تاریخی و مکان های دیدنی زیادی است. جاذبه های تاریخی شهرستان ری بر جاذبه های طبیعی منطقه غالب است. قدمت طولانی و سابقه کهن ری سبب شده که آثار تاریخی بسیار قدیمی در این شهرستان وجود داشته باشد. برخی از این آثار عبارتند از: تپه میل، آتشکده بهرام، چشمه علی، دژ رشکان، کاروانسرای شاه عباسی، برج طغرل، قلعه تبرک، برج نقاره خانه، زندان هارون، کاروانسرای کنارگرد، قلعه گبری.

شهرستان ری پیش از آنکه به دلیل آثار تاریخی و باستانی مشهور باشد، به عنوان یک شهرستان مذهبی شناخته می شود. آرامگاه های متعددی از منسوبان به امامان شیعیان در آن وجود دارد، آرامگاه شاه عبدالعظیم از مهم ترین آثار مذهبی این شهرستان است. برخی از این آرامگاه ها عبارتند از: آرامگاه ابن بابویه، آرامگاه امامزاده ابراهیم، آرامگاه امامزاده حمزه، آرامگاهامامزاده ابوالقاسم، آرامگاه امامزاده اسماعیل، آرامگاه امامزاده رقیه، آرامگاه شاهزاده ابراهیم و شاهزاده اسحاق، آرامگاه امامزاده شعیب، آرامگاه امامزاده طاهر، آرامگاه بی بی شهربانو.

/پایان/

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21568

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نوزده =

آخرین مطالب