جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

گزارش جلسه دفاعیه پایان نامه

پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «ارزیابی گزاره های تاریخی کتاب عیون اخبارالرضا(ع)» روز چهارشنبه مورخ 18/6/ 1394 توسط جناب آقای روح الله توحیدی نیا دانشجوی رشته مطالعات تاریخ تشیع در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با حضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته تاریخ دفاع شد.

 

در این جلسه، جناب آقای دکتر صفری فروشانی به عنوان استاد راهنما، جناب آقای دکتر حسینیان مقدم به عنوان استاد مشاور، جناب آقای دکتر داداش نژاد به عنوان داور و جناب آقای دکتر رمضان محمدی، مدیر گزوه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حضور داشتند.
 
پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، جناب آقای دکتر صفری فروشانی به عنوان مدیر جلسه، ضمن خوش آمد گویی به حاضران، دفاع اولین پایان نامه مقطع ارشد رشته تاریخ تشیع را به گروه علمی تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبریک گفتند. سپس جناب آقای روح الله توحیدی نیا با تاکید بر بین رشته ای بودن موضوع مورد نظر، تحقیق خود را در 8 بخش جداگانه شامل اهمیت موضوع، بیان مساله تحقیق، روش و ساختار تحقیق، دستاوردهای تحقیق، منابع تحقیق و پیشنهادات پایانی ارائه نمود.

 

این پایان نامه شامل سه بخش اساسی بود که در بخش اول، ماهیت تاریخنگاری روایی امامیه تا قرن چهارم و مبانی و معیارهای نقد اخبار و در بخش دوم شخصیت شناسی و تاریخنگری شیخ صدوق و ابعاد مختلف کتاب عیون اخبارالرضا(ع) مورد بررسی قرار گرفت. مهم ترین بخش پایان نامه به ارزیابی سندی و متنی گزاره های تاریخی در بخش سوم اختصاص یافت و در پایان نیز مهمترین ویژگی های تاریخنگاری شیخ صدوق با تاکید بر کتاب عیون اخبارالرضا(ع) ارائه گردید. نگارنده در پایان با درخواست اساتید به توضیح نمودار های مهم تهیه شده در پایان نامه پرداخت.

 
در ادامه جناب آقای دکتر داداش نژاد پس از اشاره به نکات مثبت پایان نامه، اشکالاتی را در بخش های مختلف پایان نامه مطرح نمودند. همچنین پیشنهاداتی درباره موضوع، ساختار، منابع و معیارهای ارزیابی گزاره های تاریخی ارائه دادند. جناب آقای دکتر حسینیان مقدم نیز به عنوان مشاور پایان نامه، ورود روشمند به بحث تاریخنگاری روایی امامیه و بررسی کتاب عیون اخبارالرضا(ع) به عنوان نماینده ای از این نوع تاریخنگاری را ارزشمند خوانده و البته بر لزوم اصلاح برخی مشکلات تاکید نمودند.

 

در پایان جلسه جناب آقای دکتر صفری، استاد راهنمای پایان نامه، پس از بیان اهمیت موضوع به برخی نکات ظریف بررسی شده در پایان نامه اشاره نموده و پیشنهاداتی را ارائه نمودند.
در پایان جلسه، درجه پایان نامه با توجه به کیفیت رساله و ارائه دفاعیه از سوی اساتید «عالی» دانسته شد.

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21982

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 4 =

آخرین مطالب