شنبه, 3 آذر , 1403 برابر با Saturday, 23 November , 2024
جستجو

جدیدترین شماره مجله شیعه شناسی در زمینه الهیات، تاریخ و جامعه‌شناسی شیعیان جهان (ش 42، تابستان 92) در خدمت محققان و پژوهشگران قرار گرفت. در یکی از مقالات با عنوان غیبت و نظریه پردازی آل نوبخت آمده است:

 

آل نوبخت يكي از خاندان هاي اصيل ايراني بود كه از نيمه قرن دوم تا اوايل قرن پنجم در جامعه شيعي منشا خدماتي عظيم گشت. بررسي اثرگذاري اين خاندان بر كلام و انديشه شيعي، هم به لحاظ پيش گامي آنان و هم به لحاظ محتوا و تنوع، حايز كمال اهميت است. خاندان نوبختي در عرصه انديشه سياسي، به بررسي مشكلات واقعي و جديدي پرداخت كه متاثر از غيبت امام دوازدهم شيعيان اماميه بود. پيدايش گفتمان هاي جديد و حركت ها و قيام هاي متعدد در جامعه اسلامي، به همراه ظهور حديث گرايي اهل سنت، كه حمايت مادي و معنوي دستگاه خلافت را با خود به همراه داشت و وارد شدن افكار نو و ظهور عقل گرايي، فضاي فكري جديدي براي ارائه پاسخ هاي مستدل در باب انديشه ديني و بخصوص انديشه اماميه در باب غيبت امام دوازدهم فراهم آورد. تاكيد آل نوبخت براي پاسخ به مسائل مبتلا به جامعه، تاكيد بر گفتمان عقل گرايي و روش برهاني بود. به ويژه چهارتن از بزرگان اين خاندان (ابوسهل، ابواسحاق، حسين بن روح و حسن بن موسي) با تبيين عقلي و برهاني امامت آن را جزو اصول دين قراردادند و پايه هاي نظري و انديشه اي آن را محكم و استوار ساختند. در سطحي خردتر، اين خاندان علاوه بر تمركز بر پاسخ به شبهات ديني، به ويژه در عرصه سياست، نزديكي به دربار خلافت عباسي و خاندان هاي مقتدر شيعي عراق را نيز دنبال مي كردند كه اين امر نيز خود تاثير فراواني در جهت توسعه فضا براي دفاع از اعتقادات ديني اماميه داشت. در واقع، اگر بپذيريم نظريه هاي سياسي در پاسخ به بحران هاي فكري و سياسي در جامعه شكل مي گيرد، شكل گيري نظريه سياسي خاندان نوبختي نمونه روشني از اين امر است.

 

فهرست مقالات آن به ترتیب زیر است:

اصحاب امامان شيعه و سيره نگاري/ حسين حسينيان مقدم، دكتر اصغر منتظرالقائم، دكتر محمدعلي چلونگر

غيبت و نظريه پردازي آل نوبخت/ دكتر محمدحسين جمشيدي، داود سبزي

تشيع و پيشينه آن در بحرين/ مهدي سليماني آشتياني، مهدي مهريزي

«حق الله» پايه نظم اجتماعي در فقه شيعه/ دكتر حسن خيري

ورزش باستاني زورخانه و جايگاه آن در ترويج تشيع/ علي اكبر جعفري، نعيمه قاسمي

اخلاق و عرفان شيعي و تلفيق آنها از نظر خواجه نصير الدين طوسي/ دكتر علي اكبر افراسياب‌پور

تشيع در پايتخت هاي صفويه/ دكتر ساسان طهماسبي

داود رقي و سهم او در ترويج علوم و معارف شيعي/ دكتر محمود كريمي، سعيد طاووسي مسرور

 

/پایان/

 

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19477

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب