یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

استاد خلج اسعدی

استاد مرتضی خلج اسعدی در سال 1331 شمسی در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مطالعات بین المللی از دانشگاه تهران به کار تحقیق و ترجمه پرداخت. او همراه با کمیته تالیف و ترجمه ستاد انقلاب فرهنگی به تالیف و تدوین دایره المعارفی در معرفی کشورهای مسلمان پرداخت. استاد خلج اسعدی علاوه بر فعالیت در تدوین دایره المعارف جهان اسلام در بسیاری از زمینه های دیگر همچون مقاله نویسی و ویرایش، فعالیت می کرد.

مرتضی خلج اسعدی پس از پایان دکترای تاریخ و تمدن ملل مسلمان به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استاد خلج اسعدی قدردانی کرد به آن دلیل که نگارش بیش از یک صد مقاله برای دایره المعارف تشیع و دانشنامه جهان اسلام و مجلات نشر دانش معارف حکمت، کیهان فرهنگی و آینه پژوهش از دیگر خدمات علمی این محقق و مترجم معاصر است،همچنین کتب بیت المقدس، جنگ صلیبی، ایران اسلام و تجدد و…. از جمله آثار اوست. دکتر مرتضى خلج اسعدى پس از تحمل بیش از یک سال بیمارى سرطان معده 12 مهر 1375 و در 44 سالگی در بیمارستان سجاد تهران درگذشت. پیکر وى در بهشت زهرا در قطعه‏ 88 (ویژه‏ هنرمندان و نویسندگان) به خاک سپرده شد. 

 

منبع: علی حائری و همکاران، روز شمار شمسی(قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما،1382)ص234.(با اندکی دخل و تصرف از سوی محمدسجاد شیرودی)

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18928

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

آخرین مطالب