یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Sunday, 14 April , 2024

رهیافتی بر تمدن و تمدن اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر

«رهیافتی بر تمدن و تمدن اسلامی از دیدگاه سید حسین نصر» مقاله ای است علمی- پژوهشی از جناب آقای سید علیرضا عالمی- دانش آموخته ی دکتری تاریخ تشیع جامعه المصطفی العالمیه و استاد مدعو گروه تاریخ- که در دوفصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی منتشر شده است. این نشریه از تاریخ 1388/12/18 دارای رتبه علمی- پژوهشی بوده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده است.

چکیده:

دیدگاه نصر درمورد تمدن، حکایت از پارادایم جدیدی در تعریف تمدن دارد؛ او برخلاف طیف قدیمی تر نظریه پردازان عرصه تمدن، فرهنگ درون تمدنی و هویت مستقل فرهنگی را شاخصه و مبنای شکل گیری تمدنها و مرزبندی های تمدنی به شمار می آورد؛ بر این اساس، وی تمدن ها را مبتنی بر جوهره فرهنگی آنها، به تمدن سنتی و تمدن مدرن تقسیم بندی می کند؛ از این منظر، هر امری در تمدنهای سنتی مبتنی بر نوعی ارتباط با ماوراءالطبیعه و معنویت قدسی است، درحالی که در تمدن مدرن انسان خاکی فارغ از هر چیزی، منشاء و معیار تمام امور به شمار می آید. با این رویکرد تمدن اسلامی در ردیف تمدنهای سنتی قرار می گیرد. در دیدگاه او، اسلام موجد تمدن اسلامی است، از این رو ارکان آن نظیر قرآن، پیامبر(ص) و مسلمانان مؤمن مبانی تمدن اسلامی به شمار می آیند.

وفادار بودن او به نظریات سنت گرایی باعث شده تا بیشتر به کلیت و کمتر به اجزاء تمدن اسلامی بپردازد، این اعتقاد باعث نشده وی به تحولات درونی تمدن اسلامی علاقه نشان ندهد. دیدگاه سنت گرایانه او باعث شده تا بحث های تطبیقی بسیار مفیدی در آثار او یافت شود که ما را در شناخت دنیای کنونی و به تبع آن، فهم صحیح و کامل تر تمدن اسلامی یاری می رساند.  

 

کلیدواژه ها: سید حسین نصر، تمدن، تمدن اسلامی، اسلام، قرآن، پیامبر(ص)

 

دریافت متن کامل مقاله در قالب پی دی اف، با حجم 1 مگابایت و 582 کیلوبایت

 

منبع: تاریخ و تمدن اسلامی، پاییز و زمستان 1386 – شماره 6

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18331

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =

آخرین مطالب