جمعه 10 فروردین 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024

نقد پيش از چاپ كتاب «مغازي يونس بن بُكَيرْ»


جلسه نقد پيش از چاپ كتاب مغازي يونس بن بُكَيرْ روز چهارشنبه 25 ارديبهشت از ساعت 10 الي 12 صبح در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين رمضان محمدي مديرگروه تاريخ اسلام ضمن خير مقدم به حضار، گفت: يونس بن بُكَيرْ از مغازي نويسان نخستين تاريخ اسلام است كه كتاب او باقي نمانده است. اما اين كتاب به صورت پراكنده در منابع ديگر باقي مانده است كه كار مؤلف محترم در راستاي احياء تراث و زنده كردن يك متن قديمي است كه روايات مهمي از سيره پيامبر اكرم صلي الله و عليه و آله و تاريخ اسلام در آن درج شده است.

وي همچنين ادامه داد: نقد به معناي تأكيد بر خطا و خرده گيري و عيب جويي نيست بلكه به معناي بررسي محاسن و عيوب و نقايص و داوري درباره محسّنات و عيوب است. در واقع نقد بازبيني متفّكرانه و تحليل يك متن است و طبيعي است كه نقدها مطلق نيستند بلكه نسبي هستند ممكن است از زاويه اي نقد درست باشد و از جهتي درست نباشد و نكته ديگر آنكه نوعاً نقدهايي كه صورت مي گيرد معمولاً بر عيب و نقص انگشت مي گذارد ولي راه اصلاح و تصحيح را نشان نمي دهد كه اميدواريم اين جلسه نقد، راه اصلاح متن را هم نشان دهد و نكته آخر اينكه نقد متون تأليف شده امروز يك ضرورت است گرچه در گذشته نيز، علماء هم به نقد اهميت مي دادند حتي برخي كتاب هاي مهم ما در نقد متون قبلي تأليف شده است.
در ادامه اين جلسه، حجت الاسلام و المسلمين حميدرضا مطهري عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به عنوان ناقد، نقد خود را در دو بخش ارائه كرد.
دربخش نخست به ساختار کتاب و در قسمت دوم به محتوا پرداختند. در بخش ساختاري به ادغام برخي فصل ها ، تغییر و اصلاح بعضی از عناوين و جابجايي بخش هایی از متن تأكيد كرد و پيشنهاد دادكه برخي از عناوين اصلاح و نيز عنوان اصلي كتاب كوتاه و گویا شود و برای تحقق این هدف عنوان کتاب باید فارسی شود. عدم تناسب حجم فصول هم از ایرادهای کتاب بیان شد که نیازمند تأمل بیشتر بوده و لازم است تناسب فصول رعایت گردد، همچنین غلط های املایی و اشکالات ویرایشی در کتاب وجود دارد که نیازمند دقت و بازبینی است.
در بخش محتوا ضمن تعريف از اهميت كار ايراداتي نظير، تكراري بودن برخي مطالب، عدم تطابق عنوان با مضمون، وجود اغلاط و اشتباهات تاريخي، افتادگي برخي عبارت از متن، شروع نامناسب برخي از فصل ها و لزوم عدم يكسان بودن برخي ارجاعات را عنوان نمود.
و در آخر هم مؤلف كتاب حجت الاسلام و المسلمين مرادي نسب ضمن تشكر از دقت ناظر حاضرين، به برخي از نقدها و شبهات مطرح شده پاسخ گفت.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17923

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

آخرین مطالب