جمعه 24 فروردین 1403 برابر با Friday, 12 April , 2024

واکاوی ازدواج از منظر جامعه ‌شناسی تاریخی در یک کتاب

 

«جامعه شناسی تاریخی ازدواج» عنوان کتابی است که خواننده را با واقعیت‌های جامعه ایران طی چند قرن اخیر در امر ازدواج آشنا می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر که به قلم محمد مهدی لبیبی و لیدا حیدری ورنا مخواستی نوشته شده در شش فصل به موضوعاتی خاص در امر ازدواج پرداخته است.

 

در نخستین فصل کتاب با عنوان «سفرنامه شناسی» انواع سفرنامه‌ها و انگیزه سیاحان از نقل مشاهداتشان و انواع سفرهای سیاسی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

«ازدواج در گذر زمان» عنوان دومین فصل این اثر است که به بررسی اهداف و کارکردهای ازدواج و آشنایی خواننده با دیدگاه‌ها و نظریات مختلف درباره این پدیده در طول زمان اختصاص دارد.

 

فصل سوم کتاب که «تحول مفهوم ازدواج» نام گرفته، با بررسی انتقادی سفرنامه‌های خارجی تحول مفهوم ازدواج را مورد توجه قرار داده است همچنین انواع ازدواج و شیوه‌های همسرگزینی نیز در این فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

مراسم و مناسک ازدواج از نخستین مرحله تا پایان آن در قالب مطالعه تطبیقی، محوریت چهارمین فصل کتاب «جامعه شناسی تاریخی ازدواج» را تشکیل می‌دهد. در بخشی از این فصل آمده است: «شیر بها نیز در گذشته معنا و مفهوم خاصی داشت و نشان‌دهنده ارزشی بود که به آینده باروری زن داده می‌شد. برخی محققین معتقدند شیربها به ازدواج امنیت بیشتری می‌داد، زیرا خانواده دختر در صورت امتناع عروس مجبور به بازگرداندن شیربها بودند ولی در صورتی که داماد با عروس بدرفتاری می‌کرد آنها می‌توانستند از پس دادن آن امنتاع ورزند. بدین ترتیب خانواده دختر او را برای اطاعت در فشار می‌گذاشتند و خانواده پسر نیز بر رفتار داماد نظارت داشتند.»

 

«خانواده‌ها، اقوام و اقلیت‌ها» فصلی است که به امر ازدواج در میان اقوام و اقلیت‌های ایرانی پرداخته است. آخرین فصل این اثر نیز خواننده را با زندگینامه سیاحانی که در این کتاب از مکتوبات آن‌ها استفاده شده آشنا می‌کند.

 

نخستین چاپ کتاب «جامعه شناسی تاریخی ازدواج» از سوی نشر علم با شمارگان هزار و 100 نسخه در 360 صفحه، به بهای 165 هزار ریال روانه بازار کتاب شده است.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19099

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − یک =

آخرین مطالب