سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 برابر با Tuesday, 23 April , 2024

کتاب حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص) منتشر شد


 این کتاب توسط جمعی از پژوهشگران و به کوشش آقای حمید رضا مطهری تدوین و توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردیده است. در مقدمه این کتاب ضمن معرفی قسمت‌های مختلف آن به علل توجه به این موضوع هم پرداخته شده است. آقای مطهری در مقدمه کتاب قسمت‌های مختلف آن را این چنین معرفی کرده‌اند.
در آغاز اين مجموعه نگاهى گذرا به زندگى پيامبر خاتم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به قلم دكتر سيدعليرضا واسعى قرار دارد و تلاش می‌کند تا در دو قسمت با عنوان «فرازمندی حیات نبوی تا عصر مدنی» و «پیشرفت حیات نبوی در عهد مدنی» اطلاعات  اجمالى از زندگى پیامبر رحمت و مهربانی در اختیار خوانندگان قرار دهد.

پس از آن تلاش مى‏شود تا مقالات با چينش مناسبى ارائه شده و خواننده را با جوانب مختلف زندگى و سيره پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آشنا كنند. بنابر اين در ادامه مقاله «پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و قرآن» اثر حجة‏الاسلام و المسلمين سيدعبداللّه‏ حسينى آمده است كه در آن رابطه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  با قرآن، قرائت، تلاوت، محافظت، تعليم و تفسير قرآن و نيز عمل و استناد به آن در سيره نبوى مورد بحث و بررسى قرار گرفته است.
«بررسى مقايسه‏اى گزارش‏هاى سيره نبوى با قرآن» عنوان مقاله‏اى است كه آقاى مصطفى صادقى در آن برخى وقايع عصر نبوى چون جنگ‏هاى بدر، احد، خندق و تبوك از ديدگاه قرآن و منابع تاريخى را مورد مطالعه و بررسى قرار داده‏اند.
آقاى دكتر اصغر منتظرالقائم در نوشتار خود با عنوان «دگرگونى‏هاى سياسى، اجتماعى و فرهنگى شهر مكه در عصر نبوى» با اشاره به وضعيت فرهنگى، اقتصادى و سياسى مكه پيش از اسلام به تغييرات آن‏ها در عصر نبوى پرداخته است.
«تحول ساخت شهرى مدينه و پذيرش مركزيت در عهد نبوى» عنوان مقاله‏اى است كه سركار خانم دكتر شهلا بختيارى در آن با اشاره به ساختار يثرب پيش از اسلام، تحولات آن در عصر نبوى و چگونگى شكل‏گيرى شهر مدينه در اين دوره را بيان كرده است.
كيفيت روابط اجتماعى مدينه در زمان رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  و تلاش و اقدامات آن حضرت در راستاى بهبود وضعيت مدينه و تصحيح روابط اجتماعى آن توسط سركار خانم سيده معصومه اخلاقى در مقاله‏اى با عنوان «روابط اجتماعى مدينه در عصر نبوى» بررسى شده است.
«اصول حاكم بر سياست خارجى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » به قلم آقاى دكتر رضا عيسى‏نيا و نگارنده اين سطور تدوين شده و نكاتى چون دعوت، التزام به پيمان‏هاى بين‏المللى، تأليف قلوب و نفى سبيل را از اصول سياست خارجى نبوى بر شمرده است.
سركار خانم منيره ناصح ستوده در مقاله‏اى با عنوان «حضور سياسى جوانان در حكومت رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » اهتمام پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  به جوانان و به كارگيرى آنان در مناصب و مقامات و حوزه‏هاى مختلف حكومتى را بررسى كرده است.
كيفيت حضور، وظايف يا نقشى كه زنان در جامعه عصر نبوى بر عهده داشتند در مقاله‏اى با عنوان «نقش زنان در حكومت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » توسط آقاى سيدمحمود سامانى تدوين شده است.
«سيره نظامى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » عنوان مقاله‏اى است كه راقم اين سطور نگاشته و در آن پس از بررسى شيوه مديريت نظامى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ، تاكتيك‏هاى جنگى آن حضرت صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  را بررسى كرده است. حفظ و تقويت توان نظامى نيروها با آموزش و رزمايش و تجهيز سپاه را بيان كرده و در آخر به رفتار بشر دوستانه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  در جنگ‏ها پرداخته است؛ رعايت اصول
جوان مردانه، توجه به حال كودكان و زنان و افراد ناتوان، نهى از نسل‏كشى و منع به كارگيرى سلاح‏هاى كشتار جمعى و محافظت از محيط‏زيست از امورى است كه در اين نوشتار تبيين شده‏اند.
آقاى محمدرضا فرخى در مقاله‏اى با عنوان «سيره امنيتى رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » با اشاره به مفهوم امنيت و ابزارهاى تأمين آن به اقدامات و شيوه رسول خدا در تأمين امنيت پرداخته و تحت عنوان ابزارها و شيوه نرم‏افزارى تأمين امنيت به اقدامات آن حضرت براى اين مهم پرداخته است.
تعداد همسران رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ، وضعيت زندگى و خانوادگى آنان و راز و رمز ازدواج‏هاى آن حضرت در مقاله‏اى با عنوان «حكمت ازدواج‏هاى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » به وسيله آقاى جليل تارى تدوين گرديده است. ايشان در اين مقاله با اشاره به تعدد زوجات در ملت‏هاى گذشته و سنت عربى و نيز ضرورت تعدد زوجات، علت ازدواج‏هاى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  را بررسى كرده است.
آقاى سيدخليل طاووسى در مقاله خود با عنوان «حجاب در عصر رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » با اشاره به پوشش زنان جزيرة العرب و فرهنگ و انواع پوشش عرب، تشريع حجاب و آيات آن، وضعيت حجاب در مدينه عصر نبوى را بررسى كرده است.
«اخلاق خانوادگى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله » عنوان مقاله‏اى است كه توسط حجت‏الاسلام اصغر ثنايى تهيه شده و رفتار پيامبر در خانواده، با همسران و فرزندان و اهتمام به تربيت فرزندان را بررسى كرده است.
حجت‏الاسلام اميرعلى حسنلو در نوشتار خود با عنوان «بهداشت فردى در سيره نبوى» اين موضوع را كاويده و سيره و سنت نبوى را در زمينه توجه به بهداشت غذا، بدن و… بررسى كرده است.
روابط و رفتار پيامبر با يهود، پيمان‏هاى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  با آنان و نبردهاى ميان يهوديان و مسلمانان در مقاله‏اى با عنوان «مناسبات پيامبر و يهود» به‏وسيله آقاى مصطفى صادقى تدوين شده است.
«روابط پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  با مسيحيان» عنوان مقاله سركار خانم گلشاد حيدرى است كه ضمن اشاره به پيشينه حضور مسيحيت در جزيرة العرب و مناطق مسيحى نشين آن، ديدگاه مسيحيان نسبت به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  و روابط آن حضرت با مسيحيان را به بحث گذاشته است.
مقاله پايانى را سركار خانم منيره شريعت‏جو نگاشته‏اند ايشان در اين نوشتار با عنوان «صائبين و زردشتيان در عصر نبوى» ضمن اشاره به پيشينه تاريخى آنان و اعتقاداتشان رفتار و روابط پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله  با آنان را بررسى كرده است.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18899

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 14 =

آخرین مطالب