جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

کتاب کاربرگ مورخ، زندگینامه استاد آیینه وند

کتاب کاربرگ مورخ، با گزارشی از نشست بزرگداشت استاد آیینه وند که در سال 1391 برگزار شد آغاز می­شود و پس از آن با چهار فصل به زندگی علمی ایشان می­پردازد. فصل اول «پرونده ­ای برای دکتر صادق آیینه­ وند، نویسنده، مورخ و استاد معاصر تاریخ اسلام» است و در آن شرح کوتاهی از زندگی شخصی و علمی دکتر آیینه ­وند و شرح مبارزات وی در دوران انقلاب اسلامی است.

فصل دوم «مصاحبه­ها و مقالات» شامل مقالاتی از اساتید تاریخ درباره دکتر آیینه­وند است. «عالم نیکوصفت» اولین مقاله این فصل به قلم دکتر رضا شعبانی استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی است. دکتر هادی خانیکی عضو شورای علمی پژوهشکده تاریخ اسلام، نیز مقاله­ای با عنوان «در جستجوی تاریخ باخردی» نوشته است. «تاریخ اسلام و تاریخ­نگاری اسلامی از منظر دکتر آیینه­وند» عنوان مقاله­ای از دکتر جهانبخش ثواقب استاد دانشگاه لرستان است. چهارمین مقاله این فصل از دکتر عبدالله ناصری طاهری مدیر گروه جغرافیای تاریخی پژوهشکده تاریخ اسلام است که با عنوان «چند راز از پیر خرد تاریخ و ادب» منتشر شده است. «مورخ ادیب» مقاله­ای از دکتر کبری روشن­فکر استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس است و «دل­نوشته­ای برای استاد» نوشته دکتر فاطمه جان­احمدی شاگرد قدیمی استاد و استاد گروه تاریخ دانشگاه الزهراء است. مقاله بعدی «اسوه علم و اخلاق» از حجت­الله جودکی عضو گروه جغرافیای تاریخی جهان اسلام پژوهشکده تاریخ اسلام است و آخرین مقاله این بخش «آیینه­دار اخلاق» نیز از فخرالسادات محتشمی­پور است.

فصل سوم «سروده­ها» شامل سروده­هایی در وصف دکتر آیینه­وند از زبان دیگر و همچنین شامل سروده­هایی از خود ایشان است.

فصل چهارم «زندگی­نامه علمی» شرح مختصری از زندگی تحصیلی و علمی دکتر آیینه­وند و همچنین کتاب­شناسی آثار اوست.

فصل پنجم کتاب نیز حاوی تصاویری از استاد است.

در بخشی از این کتاب آمده است: صادق آیینه وند در مطالعات و جست­وجوهایش، بسیار بر عنصر انسان تأکید دارد و بر این باور است که فلسفه به دنبال حقیقت هستی است و تاریخ به دنبال واقعیت اتفاق افتاده، هر دو به دنبال فاعل کاوشگری هستند تا جایگاهش را در هستی، نشان دهد؛ یعنی هر دو به دنبال جایگاه انسان­اند.

کاربرگ مورخ به اهتمام دکتر فاطمه جان احمدی و توسط دانشگاه تربیت مدرس در زمستان 1391 در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21686

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =

آخرین مطالب