شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

جلد پانزدهم دائرة المعارف تشیع منتشر شد

محمدحسین غفاری، مدیر انتشارات حکمت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از انتشار جلد پانزدهم دایرةالمعارف تشیع خبر داد و گفت: این دایرةالمعارف با وجود شایعاتی که مبنی بر تعطیلی آن وجود داشت، از سوی انتشارات حکمت به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شد.

وی با اشاره به موضوعات جلد 15 این دایرةالمعارف افزود: در این مجلد مدخل‌هایی درباره هنر شامل معرفی هنرمندان بزرگی مانند خطاطان، نقاشان، معماران و ابنیه‌هایی که از نظر تاریخی و فرهنگی شیعه حائز اهمیت است، مانند مساجد، آستانه‌ها، امامزاده‌ها، آرامگاه‌ها، بقعه‌ها، تکایا، حسینیه‌ها و بعضی از برج‌ها، باغ‌ها و سقاخانه‌ها منتشر شده است.

غفاری ادامه داد: جلد پانزدهم دایرةالمعارف تشیع شامل حرف «میم» بوه و در حال حاضر آخرین مجلد آن که مربوط به حروف «نون» تا «یاء» است، در حال تدوین است و تا پایان سال به زیر چاپ می‌رود و احتمال ارائه آن در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود دارد.

مدیر انتشارات حکمت یادآور شد: جلد شانزدهم این دایرةالمعارف با شدت و همت بیشتری از سوی هیئت علمی این اثر در حال پیگیری است و تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد مشکل مالی است و در حال حاضر نیز 50 درصد کار آخرین مجلد انجام شده.

وی در پایان گفت: این اثر شامل 20 هزار مقاله تألیفی است و در حال حاضر نیز زیر نظر کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی و حسین خندق‌آبادی تدوین و منتشر می‌شود.

گفتنی است، دایرةالمعارف تشیع دانشنامه‌ای فارسی است که در چندین جلد، پیرامون موضوعات مختلف دینی، کلامی، اعتقادی، فقهی، اصولی، تاریخی، جغرافیایی، علمی و فرهنگی جهان تشیع به نگارش درآمده است که تدوین آن از سال 1360 با حمایت مالی بنیاد طاهر(موقوفات سیدابوالفضل تولیت) آغاز و سپس با حمایت مالی فهیمه محبی دنبال شد و تاکنون 14 جلد از آن منتشر شده و جلد چهاردهم (کربلا – لیلة المبیت)، آخرین جلد این مجموعه است که در تابستان 1390 توسط انتشارات حکمت منتشر شده. این دانشنامه برگزیده دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: خبرگزاری قرآن

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21857

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 2 =

آخرین مطالب