شنبه 4 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

پایان کار همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی اهل بیت(ع)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت (ع) ـ ابنا ـ همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی صبح روز ـ پنج شنبه نهم بهمن ماه ـ در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی به کار خود پایان داد. در ابتدای این همایش «حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی» معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار داشت: آنچه باعث شد به سمت برگزاری این همایش برویم فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۱ بود که در سفر خود به خراسان شمالی بحث سبک زندگی را مطرح کردند و تصریح کردند که این بحث از طرف مراکز علمی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این بحث از طرف دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) مورد توجه قرار گرفت و جمع علمی خوبی دور هم جمع شدند در سال ۹۲ فراخوان تدوین شد و قرار شد این بحث را از منظر جدیدی مورد توجه قرار دهیم و محور بحث را این قرار دادیم که ببینیم خدای متعال می‌خواهد ما چگونه زندگی کنیم.

«آیت الله محمد ری شهری» رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث سخنران افتتاحیه این همایش گفت: سبک زندگی یکی از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز جامعه ما، جامعه اسلامی و بلکه همه جوامع انسانی است.

وی افزود: اصلیترین مبحث در رابطه با سبک زندگی مسئله الگوسازی از سبک زندگی اهل بیت است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: باید سیره و سبک زندگی اهل بیت (ع) را اثبات کنیم و تحلیل صحیح و شناخت دقیق سبک زندگی اهل بیت (ع) وظیفه بعدی ماست.

در ادامه کمسیون‌های تخصصی چهارگانه برگزار شد و در برنامه اختتامیه ابتدا «حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی» رئیس کمیته علمی همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی به بیان گزارشی از این همایش پرداخت.

 

وی دربیان اهداف برگزاری همایش سبک زندگی گفت: یکی از مناسب‌ترین انتقال باورهای اسلامی ترویج سبک زندگی اهل بیت (ع) است سبک زندگی بُعد نمایشگرایانه هویت باطنی انسان است.

 

رئیس کمیته علمی همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی در تشریح روند برگزاری همایش گفت: بعد از فراخوان ۴۷۰ چکیده مقاله به دبیرخانه واصل شد از این تعداد ۳۲۲ مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت بعد از ارزیابی، ۲۰۹ مقاله برگزیده شد و در ‌‌نهایت ۴۶ مقاله تایید نهایی شدند.

 

وی ادامه داد: این همایش با همکاری ۵۲ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و ۱۲ مرکز دیگر برگزار شد.

 

در ادامه «حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار داشت: نامه رهبر معظم انقلاب بسیار ارزشمند، مهم و پر امید است.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز سبکی که از زندگی مسلمانان در دنیا منعکس می‌شود سبکی نیست که بشود آن را به عنوان زندگی مسلمان تلقی کرد یک زندگی آمیخته با فرهنگ‌های مختلف و شیوه‌های گوناگونی است که جامعه اسلامی را به صورت ناخوشایندی معرفی می‌کند.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاکید کرد: باید در زمینه‌های مختلف به ابعاد مختلف سبک زندگی توجه شود. و مهم‌ترین مسئله در سبک زندگی، مسئله تطبیقی است که این سبک زندگی را در جامعه خود ابتدا تحقق ببخشیم و پیاده کنیم و امیدوارم دستاوردهای این همایش به زبان‌های مختلف به چاپ برسد و به دیگران عرضه بکنیم و این کار به وسیله مجمع جهانی اهل بیت (ع) پیگیری خواهد شد.

 

«حجت الاسلام و المسلمین اراکی» دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی سخنران پایانی این نشست گفت: رفتاریهای غیر انتخابی و غیر اختیاری را زندگی نمی‌گویند. مقصد، رضای خداوند و مبدأ امر و فرمان اوست این دو مشخصه اصلیِ رفتارِ اهل بیتی، زندگی اسلامی و بزرگ‌ترین بنیاد سبک زندگی اسلامی و الهی است.

 

وی افزود: در آیات قرآن و روایات بر این اصل تاکید شده است که منشا رفتار‌ها، یا دستورخدا و یا دستور نفس است و مبدأ سومی وجود ندارد. جامعه‌ای سبک زندگی الهی دارد که بر منبای امر خدا باشد اینکه اساس زندگی ما مبتنی بر امامت است از همین نقطه بر می‌خیزد و امام معصوم جز دستور خدا را نمی‌گوید.

 

رونمایی از آثار همایش سبک زندگی اهل بیت (ع) برنامه دیگر این همایش بود که چهارده جلد کتاب و منشورات همایش رونمایی شد و آخرین برنامه، تجلیل از کانون‌های فعال و بر‌تر همایش خانواده بین الملل اسلامی بود که از ۲۲ کانون بر‌تر تجلیل شد.

 

/پایان پیام/

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21512

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

آخرین مطالب