جمعه 10 فروردین 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024

گزارش نشست علمی «غدیر از نگاه اهل سنت»

این نشست علمی توسط انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه و با مشارکت گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) و پژوهشکده حج و زیارت در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

 
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید قاسم رزاقی موسوی» دبیر علمی نشست، بعد از خیرمقدم، توضیحات مقدماتی درباره وجوه مختلف بررسی مسئله غدیر بیان داشتند که از نگاه برون شیعی می‌تواند دستاوردهای علمی نویی به همراه داشته باشد. در جلسه پیشین این مسئله از نگاه خاورشناسان و در این جلسه از نگاه اهل‌سنت موردبررسی قرار گرفت.

باهدف بررسی دقیق­‌تر، این نشست با حضور اساتید محترم «ماموستا مصطفی محمودی» امام‌جمعه محترم پیرانشهر و استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «رمضان محمدی» عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه تاریخ پژوهشکده حوزه و دانشگاه برگزار شد. ابتدا ماموستا محمودی با مروری بر برخی گزارش‌های وارده درباره فضائل اهل‌بیت (ع) به برخی روایات در بیان ویژگی‌­ها و فضائل امیرالمؤمنین (ع) و نکات وارده در منابع اهل‌سنت از کتاب «التاج الجامع للاصول» از شیخ «منصور علی ناصف» از شیوخ الازهر پرداختند.

ایشان بر اساس برخی روایات به قرائنی پرداختند که نشان از جایگاه ویژه امام علی (ع) نزد پیامبر (ص) داشته و در مسئله غدیر خم و در تفسیر «مولا»، به معنای «سرپرست» اشاره داشتند. ازجمله در واقعه خیبر، جنگ تبوک و ماندن امیرالمؤمنین (ع) در مدینه و نگرانی آن حضرت و تعبیر پیامبر (ص) درباره ایشان که به «حدیث منزلت» معروف است و هم­چنین رد درخواست معاویه توسط سعد ابی وقاص درباره سب امیرالمؤمنین (ع) با استناد به سه جمله که از سوی پیامبر (ص) در فضیلت امیرالمؤمنین (ع) وارد شده است.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی به سیر گزارشی از غدیر در منابع اهل‌سنت پرداختند و در این رابطه اشاره داشتند که سه گونه منابع اهل سنت موجود است:

1. برخی از منابع به شکل کامل به واقعه غدیر پرداخته و حتی احتجاجات و استنادات به آن را در دوره‌های بعد را نیز نقل کرده‌اند. «مسند طیالسی»، «مسند احمد بن حنبل»، «مصنف ابن ابی شیبه»، «سنن ابن ابی ماجه» و «سنن ترمذی» از این دسته‌اند.

2. برخی دیگر از منابع به غدیر پرداخته ولی در سند آن تشکیک کردند.

3. برخی دیگر مانند صحیح بخاری و مسلم از کنار آن گذشتند و هیچ اشاره‌ای به آن نکردند.

ایشان سپس اشاره داشتند که نقل احتجاجات از قرن 4 هجری به بعد در منابع وارد شده و در دوره‌های بعد به شکل کامل‌تر به ابعاد آن پرداخته به مناسبت­‌های مختلف در منابع اهل‌سنت مانند کتب لغت، جغرافیا، رجال و تفسیر انعکاس یافته است و ازاین‌رو حجم اطلاعات درباره امیرالمؤمنین علی (ع) در منابع اهل‌سنت بیش از سایر خلفا است.

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21984

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

آخرین مطالب