جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

گزارش نشست علمی «واکاوی شعار عباسیان در ذهنیت عموم جامعه»

نشست علمی «واکاوی شعار عباسیان در ذهنیت عموم جامعه» توسط انجمن تاریخ پژوهان با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این نشست علمی که در روز پنج شنبه 11 مهر 1392 در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین حسینیان مقدم عضو هیأت‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران و آقای دکتر محمد الله اکبری عضو هیأت‌ علمی جامعة المصطفی العالمیه ناقد بودند. حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی هم به عنوان دبیر علمی نشست حضور داشتند.

حجت الاسلام حسین حسینیان مقدم، عضو هیأت‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به شعار «الرضا من آل محمد» گفت: این شعار میتنی بر دو محور «رضا» و «آل محمد» بود که عباسیان بر اساس آن توانستند، از ظرفيت­هاي فکري سياسي و گرايش­هاي ضد اموي بهره­برداري کنند و گروهي را بر ضد خود تحريک نکنند.

ایشان با بیان گروه‌های فعال ضد اموی مانند فاطمیان، علویان، طالبیان و هاشمیان در مقام طرح یک سؤال اظهار کرد: مشخص بودن استراتژی قیام عباسیان برای داعیان دعوت و نیز برای دیگر گروه­های ضد اموی نامبردار در بالا و هم­چنین پرهیز عباسیان از هرگونه همکاری با آن گروه­ها، آیا این باور عمومی را که عباسیان با تحریف مفهومی شعار الرضا من آل محمد، خود را بر مردم تحمیل کردند، نقدپذیر نمی­کند؟

وی برای تبیین بهتر این سؤال پرسش­های دیگری مطرح کردند، از جمله این که:

 

 متن کامل این گزارش را با کلیک بر اینجا، در صفحه ی اینترنتی انجمن تاریخ پژوهان بخوانید….

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

آخرین مطالب