جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

 

انديشه «مهدويت» به دليل دارا بودن ويژگي­هاي منحصر به فرد بسيار، يكي از توان­مندترين عوامل رشد جامعه ديني ما است. طرح درست و گسترش اين فرهنگ  نوراني در جامعه، باعث رشد، بالندگي هر چه بيشتر جامعه و حفظ آن از فرو غلتيدن در فسادها و تباهيها است.

مهدويت، از مظلومترين مسائل بوده است، چه پيش از انقلاب و چه پس از آن،  پيش از انقلاب اسير كج فكري برخي گروه ها بود و پس از آن نيز ترس از اتهام انتساب به گروه هاي انحرافي، براي بازداشتن و انزواي افراد كافي بود، ولي در چند سال اخير، با كوشش برخي مراكز و با به ميدان آمدن تني چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب  اسلامي، اين سد غربت شكسته شد و اين مسأله از انزوا  خارج گرديد.البته آن گونه كه شايستة است، به آن پرداخته نشد و در نتيجه بيش از دو دهه ركود بر اين مباحث سايه انداخت. اين ركود، تنها با تلاش مضاعف همه نهادها، مسؤولان، پژوهشگران و انديشمندان جبران مي شود.

كوتاهي و كم كاري در اين امر مقدس و خطير، از يك سو زمينه ساز بروز خرافات و سطحي نگري واز سوي ديگر موجب در دست گرفتن اين مقوله سترگ به وسيله افرادي ناشايست كم دانش و يا بي دانش شده است.از اين رو بايسته است، حوزه علميه به عنوان متولي اين امر گام هاي  جدي تري در اين راه بردارد و با تقويت مركز تخصصي و  مشاركت و نظارت بر مراكزي كه در اين جهت فعاليت مي كنند، به آموزش و پژوهش در اين عرصه و سپس ارائه و تبليغ آن در داخل و خارج كشور همت گمارند، چه اينكه اگر حقيقت تبيين و تقويت نشود ، باطل تعزيه گردان مي شود!!

شمع فروزنده چو پنهان شود                                شب پره بازيگر ميدان شود

بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود عليه السلام در سال 1379 به پيشنهاد حجة الاسلام و المسلمين محسن قرائتي و با همكاري برخي از شخصيت هاي علمي و فرهنگي و موافقت مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي -دام ظله العالي- تأسيس گرديد اين بنياد در سال 1380 با هدف گسترش و تعميق فرهنگ مهدويت در سطح جامعه (به ويژه نسل جوان و فرهيخته) و تربيت مبلغ، پژوهشگر و مدرّس مباحث مهدويت و به منظور پشتوانه علمي و فرهنگي – با كسب مجوز از شوراي عالي حوزه علميه قم- مركز تخصصي «امامت و مهدويت» را در قم راه اندازي كرد.

محور فعاليت ها:

محور اول: آموزش

1. آموزش تخصصي ويژه طلاب حوزه علميه ؛ دانش پژوهان  پس از قبولي در آزمون كتبي و مصاحبه علمي،  طي مدت سه سال و گذراندن 60 واحد درسي تخصصي، 15 واحد عمومي، 18 واحد پيش نياز، 8 واحد مطالعاتي، 8 واحد گرايش و  عليه السلام  واحد پايان نامه در مقطع سطح 3 حوزه(كارشناسي ارشد) فارغ التحصيل مي شوند. تا كنون بيش از 140 نفر پذيرش و 70 نفر، فارغ التحصيل  شده اند . برخي از عناوين آموزشي عبارتند از:

‹‹ تاريخ تحليلي اسلام، امامت عامه و خاصه، مباني اعتقادي مهدويت، مهدويت در قرآن ، تاريخ عصر غيبت، مستشرقين و مهدويت، فرجام شناسي، فرقه ها و جريان هاي انحرافي ، مهدويت و مسائل جديد كلامي، منجي در اديان، منبع شناسي، حديث شناسي، جهاني شدن و جهاني سازي ، آسيب شناسي ، شبهه شناسي و…››.

2. آموزش كوتاه مدت: به منظور گسترش و تعميق فرهنگ مهدويت در ميان عموم جامعه و پاسخ گويي به نيازهاي فكري و اعتقادي آنها و مقابله با شبهات و افكار انحرافي بخش آموزش كوتاه مدت راه اندازي ومباحث مهم مهدويت در سطوح مختلف آموزش داده شد.  تا كنون بيش از 90 مركز حوزوي ، دانشگاهي، نظامي و … اين دوره را گذرانده اند. مركز آماده ارائه اين دوره ها براي عموم علاقه مندان است

3. آموزش مكاتبه اي: علاقمندان فراگيري مباحث مهدويت، مي توانند با اين بخش تماس گرفته و تقاضاي خود را اعلام كنند. پس از ثبت نام، جزوات و كتاب هاي آموزشي به همراه نوار كاست يا CD، به نشاني ايشان ارسال مي گردد و بعد از گذراندن مباحث، امتحان  به عمل مي آيد.

4. مركز آموزش مجازي مهدويت؛ با توجه به گسترش فن آوري اطلاعات و لزوم  فراگيري مباحث مهدويت، مدرسه مجازي مهدويت در سه بخش تأسيس گرديد:

بخش اول:آموزش در سطوح مختلف عمومي شامل مباحث آموزشي كوتاه مدت؛

بخش دوم:آموزش نيمه تخصصي؛ شامل برخي از عناوين تخصصي مهدويت و پاسخ به شبهات؛

بخش سوم:آموزش تخصصي؛ شامل مباحث سطح 3 (كارشناسي ارشد)

همچنين دوره هاي ويژه اي براي اقشار مختلف مانند: دانشجويان، اساتيدو…. برگزار مي گردد. تا كنون بيش از سه هزار نفر در بخش كوتاه مدت ثبت نام كرده و آموزش ديده اند.

علاقه مندان جهت ثبت نام در دوره كوتاه مدت مي توانند به نشاني  ذيل مراجعه كنند.

WWW.MAHDAVIAT.ORG

و مشتاقان مراكز علمي و فرهنگي با تماس با اين مركز، مي توانند به صورت گروهي اين دوره را بگذرانند. بخش پژوهش مجازي و بهينه سازي و ساماندهي امور پژوهشي، در آينده راه اندازي  خواهد شد.

محور دوم: پژوهش

با توجه به اهداف بيناد فرهنگي حضرت مهدي موعود عليه السلام و مركز تخصصي مهدويت – به منظور ايجاد زمينه مناسب جهت پژوهش در موضوعات گوناگون مهدويت و ساماندهي آن،  معاونت پژوهش شكل گرفت.

بعضي از فعاليت هاي پژوهشي به شرح ذيل است:

1. پژوهشهاي كلان نگر درعرصه مهدويت؛

2. شناسايي و طرح عرصه هاي جديد پژوهش؛

3. ارائه مشاوره در زمينه پايان نامه هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد و دكترا و ديگر تحقيقات حوزوي و دانشگاهي؛

4. پشتيباني علمي كانون هاي فرهنگي؛ دانشگاهي و حوزوي؛

5. رشد توان مندي علمي دانش پژوهان مركز تخصصي مهدويت؛

6. گروههاي تخصصي پژوهش درعرصه هاي مختلف (نظير نقد آثار غرب درباره آخرالزمان و …)؛

7. بررسي و نقد رسانه ها، صدا و سيما و مطبوعات؛ به همراه ارائه پيشنهادها و موضوعات كارشناسي، جهت ارتقاي كمي و كيفي برنامه ها و آسيب شناسيها

8. انجام پژوهشهاي ميداني؛ جهت آسيب شناسي و گسترش و تعميق فرهنگ مهدويت.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18143

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 11 =

آخرین مطالب