یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Saturday, 13 April , 2024

سیره امام سجاد(ع)

 هریک از ائمه، همانند پیامبر(ص) مسئول حفظ شریعت (قرآن و حدیث) و حمل بار تبلیغ است، کشتی شریعت برای اتصال به ساحل نجات، نیازمند سیزده حلقه یک زنجیر است (معصومین) تا پس از پیامبر، خود را از امواج پرتلاطم برهاند. نبود هر حلقه از آن، ما را از اسلام دور خواهد کرد. حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین پس از پیامبر هرچه داشتند، بذل اسلام کردند. در این نوشتار که برگرفته از سخنرانی مرحوم علامه عسگری مورخ ۷۹/۸/۱۲ در دانشگاه باقر العلوم(ع) است؛ برآنیم تا سیره امام سجاد(ع) را به معرفی بگذاریم.

 زمان‏ شناسی امام سجاد(ع)

 وجود سرمایه‏ های هنگفت بدست آمده از فتوحات اسلامی و به کارگیری آنها در گسترش فرهنگ عیش و طرب، به فراموشی سپردن سنّت‏ های اسلامی، ایجاد مدارس رقص و آواز و ترویج آوازه‏ خوانی از یک سو و وجود فقر در بین برخی دیگر، از مهم‏ترین شاخصه‏ های زمان‏ شناسی امام سجاد(ع) است که با خلافت یزید، فرزندش، مروان، عبدالملک و ولید هم دوره بود. دوره‏ ای که حتی زنها برای خودنمایی و شهرت به وسائلی عجیب و غریب پناه می‏ بردند.

سیره امام سجاد(ع)

 امام سجاد(ع) در جایی اظهار می‏ دارند که حتی بیست و یک محب ندارد ولی شیوه آن حضرت در پیشبرد معارف حقه به گونه‏ ای دیگر بود: مثلاً در آخر ماه رمضان عده‏ ای از غلامان و کنیزان را می‏ خریدند و با تربیت یک ساله آموزش صحیفه سجادیه، به معارف آشنا می‏ شدند و آزاد می‏ گشتند و بعداً به تربیت دیگران مبادرت می‏ ورزیدند.

 روش امام در مبارزه با مشکلات زمان

 ۱. مبارزه در قالب دعا (صحیفه سجادیه). ۲. تربیت شاگرد (شاگردان و پیروان امام باقر(ع) و امام صادق(ع)) ۳. مبارزه با روایات جعلی.

 

دریافت متن کامل مقاله در قالب پی دی اف، با حجم 207 کیلوبایت

 

منبع: فصلنامه پیام،شماره 86.

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18078

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یازده =

آخرین مطالب