شنبه 25 فروردین 1403 برابر با Friday, 12 April , 2024

ویژگی‌های مبارزه امام حسن(ع) در بیانات مقام معظم رهبری

امام حسن(ع) بعد از حادثه‌ متارکه‌ جنگ یک سازماندهى عظیم شیعى را به وجود آوردند این همان سازماندهى است که در مناطق دور دست حتى نشانه‌هاى او را مى‌بینید زمان امام حسین(ع) و بعد از ماجراى شهادت امام حسین(ع) همان سازماندهى بود که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوى خلفاى بنى‌امیه پایین بیاید.

پایگاه اطلاع‌ رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله العظمی خامنه‌ای، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ویژگی‌های مبارزه امام حسن(ع) را منتشر کرده است که در ادامه می‌آید:

 

جنگ نظامى را امام حسن با آن دشمنى که قبلا باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود متوقف کرد تا جنگ سیاسى، جنگ فرهنگى، جنگ تبلیغاتى و جنگ اسلامى خود را با او شروع بکند. نتیجه این شد، که بعد از آنى که امام حسن از دنیا رفت و امام حسین علیهماالسلام هم ده سال دیگر همان راه امام حسن را ادامه داد، وضعیت دنیاى اسلام به آن جایى رسید که دیگر مى‌توانست فرزند پیغمبر – یعنى فرزندى از فرزندان پیغمبر – آنچنان شهادتى را بپذیرد که تا آخر تاریخ دنیا آن شهادت بماند همچنانى که ماند، و منشأ آثار مقاومت‌آمیز و بزرگ بشود همچنان که شد، و اسلام را زنده نگه بدارد همچنان که زنده نگه داشت؛ این کار امام حسن.

 

در مورد کار امام حسن ما هیچ درصدد نمى‌آئیم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتى داشت، امام حسن اگر صلح نمى‌کرد یقینا اسلام ضربه مى‌دید؛ براى خاطر این‌که آن چهره افشا نشده بود، مردم هنوز حقایق را نمى‌دانستند، آنقدر نمى‌دانستند که هزاران نفر یا صدها هزار نفر از سربازان امام حسن حاضر شدند با آن طرفى که با امیرالمؤمنین جنگیده بود دیگر نجنگند. تبلیغات و پول و کارهاى گوناگون سیاسى آنچنان جو بدى به وجود آورده بود که امام حسن اگر آن روز خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست مى‌داد چیزى از اسلام باقى نمى‌ماند. بعد از چند سالى نام على و نام حسن و نام حسین و نام افتخارات صدر اسلام و نام آن همه حوادث آموزنده اگر در لابلاى کتاب‌ها مى‌ماند هم براى مدت زیادى نمى‌ماند و به درستى و تحریف نشده نمى‌ماند؛ این کار امام حسن بود. وقتى شما جمع‌بندى مى‌کنید، مى‌بینید کار امام حسن با کار امیرالمؤمنین، با کار امام حسین، با کار همه‌ى ائمه داراى یک مضمون و یک معنا است. آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، و من به شما بگویم برادران و خواهران من، {امام حسین‌} امام حسن یکى از شجاعانه‌ترین اقدام‌ها را براى انجام این تکلیف انجام داد، چرا؟ براى خاطر این‌که به دیگران، به پیغمبران، به پیغمبر اسلام، به امیرالمؤمنین، به همه‌ ائمه فقط دشمنان بودند که طعن مى‌زدند، اما پیچیدگى کار امام حسن و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتى دوستان او هم به او طعن مى‌زدند. حجربن‌عدی‌ها هم نمى‌دانستند و به او «یا مضل المؤمنین» مى‌گفتند اما صبر کرد.

 

17 خرداد 1364

 

 

امام حسن بعد از حادثه‌ى متارکه‌ جنگ، بنا کرد تشکیلات‌دهى و سازماندهى، آن کارى که آن زمان انجام نشده بود لزومى هم نداشت، امکان هم نداشت، یک سازماندهى عظیم شیعى را به وجود آوردند این همان سازماندهى است که شما در کوفه، در مدینه، در یمن، در خراسان، در مناطق دور دست حتى نشانه‌هاى او را مى‌بینید زمان امام حسین و بعد از ماجراى شهادت امام حسین همان سازماندهى بود که ماجراى توابین را به وجود آورد، ماجراى مختار را به وجود آورد، ماجراهاى فراوانى را در دنیاى اسلام ایجاد کرد که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوى خلفاى بنى‌امیه پایین بیاید. این تشکیلات زمان امام حسین بود که امام حسین وقتى شهید مى‌شد مى‌دانست که دنبال خودش یک تشکیلاتى را دارد باقى مى‌گذارد که اینها پرچم را بالا نگه خواهند داشت و نمى‌گذارند که قضیه لوث بشود و حقیقت مکتوم بماند.

 

چهارم خرداد 1365

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19381

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

آخرین مطالب