جمعه 3 فروردین 1403 برابر با Friday, 22 March , 2024

سکه ولایت عهدی امام رضا (ع)

گزارش تصویری از سکه های ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) در آستانه میلاد فرخنده امام رضا (علیه السلام )، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، قدیمی ترین گنجینه وقفی ایران و بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی،چند قطعه از سکه های ولایتعهدی امام هشتم شیعیان را به نمایش عمومی گذاشته است.

با توجه به کوتاهی دوران ولایتعهدی آن حضرت این سکه ها بسیار نادر هستند و علاوه بر موزه ملی ملک، نمونه هایی از آنها در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود. امام رضا (علیه السلام) در سال 201 ه.ق (816 میلادی) به اصرارمأمون عباسی از مدینه به خراسان آمدند و به اکراه و اجبار ولایتعهدی وی را پذیرفتند و هم زمان سکه هایی به نام ایشان در سرزمینهای اسلامی ضرب شد.

 

عبارات روی سکه ها عیناً همانند هستند و تفاوت در وزن، قطع، و محل ضرب آن هاست. در دوره های بعد سکه طلای ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام ) از روی سکه ضرب سمرقند، دوباره ضرب شدند. اما هیچ کدام از این سکه های طلا که یک نمونه از آنها نیز در گنجینه سکه موزه ملک نگهداری می شود، مربوط به دوران حیات آن حضرت نیستند. همچنین سکه هایی در دست است که نشان می دهد ضرب سکه ولایتعهدی امام تا سال 205 ه.ق یعنی دو سال پس از شهادت ایشان ادامه داشته است.

سکه نقره، ضرب سمرقند، سال 202 ه.ق، وزن20/4 گرم، قطر 3/2 سانتی متر. روی این سکه عبارت ” مما امربه الامیر الرضا ولی عهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابی طالب” خوانده می شود.

تصویر پشت سکه که عبارت ” بسم الله ضرب هذا الدین بسمرقند سنة اثنی و ﻤﺄتین” بر آن نقش بسته است

سکه نقره، ضرب اصفهان، سال 202 ه.ق، وزن80/2 گرم، قطر 6/2 سانتی متر. روی سکه در حاشیه نام و عنوان ولایتعهدی امام رضا علیه السلام، عبارت “الله /محمد رسول الله/ المأمون خلیفة الله” به چشم می خورد.

پشت سکه نقره ضرب اصفهان عبارت “لا اله الا الله/ وحده لا شریک له /المشرق” و نیز “الله الامر من قبل و یومئذ یفرح المؤمنون بنصر الله” نقش بسته است.

سکه طلا، ضرب سمرقند، سال 202 ه.ق، وزن 4/3 گرم، قطر 3/2 سانتی متر.

با وجود ضرب این سکه در دوران پس از ولایتعهدی امام رضا علیه السلام پشت آن عبارت ” ضرب هذا الدین بسمرقند سنة اثنی و ﻤﺄتین” خوانده می شود.

منبع:خبرگزاری مهر

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=973201

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14913

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 14 =

آخرین مطالب