یکشنبه 27 اسفند 1402 برابر با Sunday, 17 March , 2024

خلاصه صوتی کتاب واقعیت (Factfulness – کتاب فکتفولنس)

خلاصه صوتی کتاب واقعیت (Factfulness – کتاب فکتفولنس)

درباره‌ی کتاب صوتی واقعیت

کتاب «واقعیت؛ ده دلیل برای اینکه درباره جهان اشتباه فکر می‌کنیم» با عنوان انگلیسی (Factfulness: Ten Reasons We’re Wrong About the World) برای اولین بار در سال 2018 منتشر شد. رزلینگ در این اثر نشان می‌دهد چگونه اکثریت قریب به اتفاق افراد، دیدگاه اشتباهی درباره‌ی وضعیت جهان دارند. بسیاری از افرادی که مخاطب آزمون‌های او بوده‌اند معتقدند جهان فقیرتر، بیمارتر و خطرناک‌تر از گذشته شده است. او با دلایل محکم و داده‌های حقیقی ثابت می‌کند تمام این تصورات ناشی از اطلاعات غلط و قدیمی است که افراد در استدلال‌های خود از آن‌ها بهره می‌گیرند. او معتقد است مدل‌های فکری رایج باعث ایجاد شکاف در میان افراد دنیا شده است و موجب جهت‌گیری اشتباه در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌‌گیری‌های مهم می‌شود.

روزلینگ در این اثر مدل فکری جدیدی را پیشنهاد می‌کند. او معتقد است دوران تقسیم بندی دنیا و قضاوت بر اساس کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به پایان رسیده است و به یک مدل جایگزین و کارآمد احتیاج است. مدل پیشنهادی رزلینگ فارغ از مرزهای جغرافیایی بوده و بر اساس سطح درآمد افراد طراحی شده است.

رزلینگ پس از معرفی 4 دسته‌بندی پیشنهادی خود، 10 غریزه‌ای را که می‌تواند منجر به برداشت نادرست از وقایع شود را معرفی می‌کند. هریک از فصل‌های کتاب، به یک غریزه اختصاص دارد. او در هر فصل از واقعیت‌های موجود مثال عینی می‌زند و داده‌های حقیقی را به صورت آمار و نمودارهای قابل تحلیل ارائه می‌دهد. فصل آخر نیز به تجربه‌های او از سفرهای متعددش به سرتاسر جهان اشاره دارد. هانس رزلینگ معتقد است در حال حاضر دنیا بسیار بهتر از هر زمان دیگری است.

فصل‌های کتاب صوتی واقعیت

مقدمه

فصل اول: غریزه شکاف

فصل دوم: غریزه‌ی منفی‌گرا

فصل سوم: غریزه‌ی پیروری از خط مستقیم

فصل چهارم: غریزه‌ی ترس

فصل پنجم: غریزه‌ی اندازه

فصل ششم: غریزه کلی‌گرا

فصل هفتم: غریزه‌ی سرنوشت

فصل هشتم: غریزه‌ی نگرش تک بعدی

فصل نهم: غریزه‌ی سرزنش

فصل دهم: غریزه‌ی فوریت

فصل یازدهم: واقعیت در عمل

درباره‌ی هانس رزلینگ نویسنده‌ی کتاب واقعیت

هانس رزلینگ پزشک، پروفسور سلامت جهانی و مشاور سازمان سلامت جهانی و یونیسف بود. او در سال 1948 در کشور سوئد به دنیا آمد و به مدت 8 سال، در رشته‌‌ی آمار و پزشکی در دانشگاه اوپسالا تحصیل کرد. رزلینگ در سال 1972 وارد کالج پزشکی شد و در رشته‌ی بهداشت عمومی تحصیلات خود را ادامه داد. رزلینگ پس از اتمام تحصیلات خود مدت زمان زیادی را به عنوان افسر پزشکی در کشورهایی آفریقایی خدمت کرد. او دو دهه از عمر خود را به مطالعه درباره‌ی علل شیوع بیماری کونزو (یک بیماری فلج کننده در مناطق دور افتاده‌ی روستایی در سراسر آفریقا) اختصاص داد و بیش از ده دانشجوی دکتری را تحت نظارت خود داشت.

تحقیقات هانس رزلینگ بر رابطه‌ی بین توسعه‌ی اقتصادی، کشاورزی، فقر و سلامت متمرکز شده بود. او هم‌چنین در زمینه‌ی تالیف کتب درسی درباره‌ی بهداشت جهانی فعالیت‌های ارزشمندی داشته است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به ساخت مستند برای شبکه‌ی بی‌بی‌سی با عناوین «لذت آمار»، «نترسید؛ حقیقت درباره جمعیت» و «نترسید؛ چگونه در 15 سال به فقر پایان دهیم» اشاره کرد. او هم‌چنین سخنرانی برجسته و تاثیرگذار بود. سخنرانی‌های تد او همواره در صدر لیست ویدئوهای پربازدید قرار این وبسایت قرار داد. مجله‌ی سیاست خارجی در سال 2009 هانس رزلینگ را یکی از صد متفکر برجسته‌ی جهانی عنوان کرده است. افزون بر آن، رزلینگ در سال 2012 توانست در لیست صد شخصیت قدرتمند جهان قرار بگیرد. هانس رزلینگ در سال 2017 پس از مبارزه با بیماری سرطان از دنیا رفت. کتاب «واقعیت» پس از مرگ ناگهانی او و با همکاری پسر و همسر پسرش در سال 2018 منتشر شد.

اولا رزلینگ، پسر هانس رزلینگ و همکار او در نگارش این اثر است. او در سال 1975 در سوئد به دنیا آمد و اکنون موسس و مدیر وبسایت گپ مایندر است. این وبسایت با هدف سنجش و پایان دادن به ناآگاهی طراحی شده است.

 آنا رزلینگ دیگر نویسنده‌ی این اثر در سال 1975 در سوئد به دنیا آمد و دانش آموخته‌ی رشته‌ی جامعه شناسی و عکاسی است. او نیز یکی از بنیان‌گذاران وبسایت ارزشمند گپ مایندر است. او به همراه همسرش هدایت سخنرانی‌های هانس رزلینگ و طراحی بخش‌های گرافیکی و عکس‌های کتاب و وبسایت گپ مایندر را بر عهده داشت. اولا و آنا رزلینگ به خاطر فعالیت‌های آموزشی وبسایت گپ مایندر، جوایز متعددی را از آن خود کرده‌اند.

ترجمه‌ی کتاب واقعیت به زبان فارسی

کتاب «واقعیت» پس از انتشار به سرعت مورد توجه مخاطبین قرار گرفت و در سراسر دنیا به زبان‌های مختلفی ترجمه شد. در ایران نیز انتشارات متعددی این اثر را ترجمه و با عناوین مختلف منتشر کردند. در این میان می‌توان به انتشار کتاب با عنوان «واقع نگری» با ترجمه‌ی عاطفه هاشمی و سیدحسن رضوی از نشر میلکان و عنوان «واقعیت را ببین» و ترجمه‌ی زهرا سربندی‌فراهانی انتشارات آریانا قلم اشاره کرد.

کتاب صوتی پیش رو را بهاره رحمتی را به زبان فارسی برگردانده و نشر نوین نسخه‌ی صوتی این اثر را در سال 1395 عرضه کرده است. افرادی که به شنیدن کتاب‌های صوتی علاقمندند می‌توانند نسخه‌ی صوتی «واقعیت» را با روایت مینا موسوی بشنوند. حجم این اثر با 11 فصل، 453 مگابایت بوده و خرید آن از همین صفحه امکان‌پذیر است.

در بخشی از کتاب واقعیت می‌خوانیم

چرا جمعیت در حال افزایش است؟

سازمان ملل پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۱۰۰ جمعیت جهان تا ۴ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. دلیل اصلی چه می‌تواند باشد؟

  • الف: کودکان بیشتری وجود خواهند داشت (پایین‌تر از 1۵ سال)
  • ب: بزرگ‌سالان بیشتری وجود خواهند داشت (۱۵ تا ۷۴ سال)
  • پ: سال‌خوردگان بیشتری وجود خواهند داشت (۷۵ سال و بالاتر)

دراین مورد. پاسخ صحیح را فوری می‌گویم. پاسخ صحیح گزينه ب است. کارشناسان معتقدند که جمعیت به رشدش ادامه خواهد داد و عمدتا رشد جمعیت به‌خاطر وجود بزرگ‌سالان بیشتر خواهد بود، نه کودکان بیشتر و نه سال‌خوردگان بیشتر.

انتظار نمی‌رود که تعداد کودکان افزایش یابد. اين را از سوال مبتنی بر واقعیت اول این فصل می‌دانيم. حال با دقت بیشتری به خط کودکان در نمودار نگاه کنید. می‌توانید زمانی را که خط مسطح می‌شود ببینید؟ می‌توانید ببینید که اين اتفاق قبلاً رخ داده است؟

کارشناسان سازمان ملل پیش‌بینی نکرده‌اند که افزایش تعداد کودکان متوقف خواهد شد. آن‌ها گزارش می‌دهند که این اتفاق در حال افتادن است. تغییر بنیادینی که برای جلوگیری از رشد سریع جمعیت نیاز است، این است که رشد تعداد کودکان متوقف شود. این اتفاق در حال رخ دادن است. چگونه می‌تواند باشد؟ بهتر است تمامی افراد بدانند.

زمانی که در سال 1948 متولد شدم، زنان به طور متوسط 5 نوزاد به دنیا می‌آوردند. بعد از سال 1965 تعداد نوزادان طوری شروع به کاهش کرد که هیچ‌وقت دیگر این اتفاق نیفتاده بود. در 50 سال اخیر به طرزی شگفت انگیز متوسط جهانی به ‌عدد 2.5 نوزاد به ازای هر مادر رسیده است.

این تغییر ناگهانی همگام با سایر پیشرفت‌هایی که در فصل قبل توضیح دادم رخ داد. بعد از آنکه میلیاردها انسان از فقر شدید فاصله گرفتند, اکثر آن‌ها تصمیم گرفتند فرزندان کمتری داشته باشند. آن‌ها دیگر به خانواده‌های بزرگ با نیروی کار کودکی که روی مزارع خانوادگی کوچک‌شان کار کند. نیاز نداشتند. زنان و مردان تحصیل کرده خواهان فرزندانی با تحصیلات و تغذیه بهتر شدند. و داشتن فرزندان کمتر راه‌حل آن‌ها بود. در عمل، این هدف به لطف وسایل جلوگیری از بارداری مدرن میسر شد که به والدین این امکان را داد تا بدون کاهش روابط جنسی‌شان فرزندان کمتری داشته باشند. انتظار می‌رفت که کاهش شدید تعداد نوزادان به‌ازای هر زن تا زمانی که مردم بیشتری به فرار از فقر شدید ادامه می‌دادند و زنان بیشتری تحصیل می‌کردند و تا داشتن دسترسی بیشتر به وسایل جلوگیری از بارداری و آموزش‌های جنسی، ادامه داشته باشد.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=71412

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 3 =

آخرین مطالب