یکشنبه 26 فروردین 1403 برابر با Sunday, 14 April , 2024

بخشيدن دارايي

چرا امام حسن(ع) تمام دارايي هايش را دو بار بخشيد اما خداوند در قرآن مي گويد كه نه چنان دستت را باز بگير و نه بسته ؟‌

 

پاسخ: با سلام. براي پاسخ ابتدا تصحيح سوال، لازم به نظر مي‌رسد:

1. بخشش اموال دو بار نبوده بلكه سه بار بوده است.

2. امام حسن عليه‌السلام تمام اموالش را نبخشيد بلكه نيمي از آن را بخشيد.

 

آنچه در منابع متعبر تاريخي به چشم مي‌خورد آن است كه امام حسن عليه‌السلام در طول دوران حياتشان سه بار تمامي اموالشان را به دو نيم كرده و نيمي را براي خود نگهداشته و نيمي ديگر را در راه خدا بخشيد. اما ظاهرا در طول تاريخ و يا در نوشتار برخي نويسندگان به اشتباه اين موارد به دوبار تقليل يافته و در برخي ديگر به جاي نيمي از اموال تمام اموال آمده است برخي نيز معتقدند چون ايشان مقدار متنابهي از اموال خويش را بخشيده است برخي گمان كرده اند و يا به صورت مبالغه آورده اند كه ايشان تمام اموالشان را در راه خدا تقسيم كرده است.

به عنوان مثال ر.ك:‌ نام كتاب: فضائل پنج تن عليهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، نويسنده: سيد مرتضى فيروزآبادى / مترجم محمدباقر ساعدى‏، ناشر: فيروزآبادى‏،مكان نشر: قم‏

طبقات كبرى، نويسنده: ابن سعد كاتب واقدى / مترجم محمود مهدوى دامغانى‏، ناشر: فرهنگ و انديشه‏، مكان نشر: تهران‏

 

همچنين در باب اينكه چرا ايشان چنين مي‌كرد بايد گفت:‌اين مسئله سيره و از جمله اخلاقيات ايشان در زندگي‌شان بوده است. امام حسن مجتبى (ع) گاهى مبالغ قابل توجهي پول يكجا به مستمندان مي‏بخشيدند تا زندگى آبرومندانه‏‏اى تشكيل بدهند و احياناً سرمايه‏‏اى براى خود تهيه نمايند و ديگر نياز نباشد هر روز دست نياز به سوي اين و آن بلند كنند. به دليل همين بخشش‏هاي بي‏نظير، امام حسن(ع) به «كريم اهل بيت(ع)» شهرت يافتند.

 

منبع: پرسمان دانشجویی.

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18475

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

آخرین مطالب