شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

پیشگفتار: «جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا(ع)» عظیم ترین جشنواره های ولایی کشور است که به مناسبت میلاد سراسر نور عالِمِ آلِ محمد، حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) همه ساله در «دهه‌ی کرامت» از یکم تا یازدهم ذیقعده توسط «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و در گستره ملی و بین المللی برگزار می گردد. «بخش ملی» این جشنواره مردمی با مشارکت مردم ولایتمدار، پژوهشگران و اهالی فرهیخته فرهنگ، هنر و ادب کشور و به همت «ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سی استان کشور» و دیگر سازمان های مجری و «بخش بین الملل» آن به همت «نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» مدیریت و اجرا می شود

اهداف:
1) گسترش فعالیتهای فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه بویژه امام رضا(ع)
2) شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، ادبی و هنری مرتبط با آن حضرت و کمک به تولید و انتشار گسترده‌تر این آثار

پیشینه:
1) اولین دوره این جشنواره در سال 1382 با هشت عنوان فعالیت فرهنگی هنری و فقط در قلمرو استان خراسان بزرگ برگزار گردید.
2) در دومین دوره یعنی سال 1383 با همین تعداد برنامه، استان های فارس، قم و یزد نیز به جمع برگزار کنندگان پیوستند.
3) سومین جشنواره در سال 1384 با مشارکت 10 استان کشور یعنی استان هایی که در مسیر حرکت تاریخی کاروان امام رضا(ع) از مدینه تا مرو قرار داشتند، برگزار گردید. بدین ترتیب استانهای قم، فارس، یزد، خوزستان، اصفهان، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی نیز به صورت داوطلبانه مشارکت نمودند.
4) چهارمین جشنواره در سال 1385 با مشارکت 24 استان کشور و با 28 برنامه شامل 26 برنامه ملی و دو برنامه بین المللی برگزار شد.
5) پنجمین جشنواره در سال 1386 با مشارکت تمامی سی استان کشور و در قالب 36 عنوان برنامه که 15 برنامه آن رویکرد بین المللی داشت، برگزار شد.
5) ششمین جشنواره نیز در سال 1387 در قالب 75 عنوان برنامه  و با مشارکت تمامی سی استان کشور و نمایندگی های فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در  15 کشور جهان برگزار شد.
6) هفتمین جشنواره در سال 1388 در قالب 75 عنوان برنامه و با مشارکت تمامی سی استان کشور و نمایندگی های فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در 20 کشور جهان برگزار شد.
7) هشتمین جشنواره در سال 1389 در قالب 75 عنوان برنامه و با مشارکت تمامی سی استان کشور و نمایندگی های فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در 31 کشور جهان برگزار شد.
8) نهمین جشنواره در سال 1390 در قالب 58 جشنواره، همایش، کنگره، نمایشگاه و مسابقه در سه بخش ملی، بین المللی و ویژه با مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی در سی استان کشور در داخل و نیز مساعدت رایزنی های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سی کشور جهان با شکوه عنوان برنامه و با مشارکت تمامی سی استان کشور و نمایندگی های فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در 31 کشور جهان برگزار شد.
مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بزرگ امام رضا(ع):
آغاز این حرکت عظیم ولایی همه ساله در صبح اول ذیقعده و از شهر مقدس قم و در صحن و سرای آستان مقدس کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) با برگزاری یک مراسم افتتاحیه باشکوه و چند ویژه برنامه جانبی دیگر در سالروز ولادت حضرتش و در حضور علما و مراجع عظام و برجسته ترین شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور است و حسن ختامش نیز برپایی یک مراسم اختتامیه ویژه در دهم ذیقعده همزمان با شب میلاد فرخنده حضرت ثامن الحجج (ع) در شهر مقدس مشهد با حضور شاخص ترین چهره های فرهنگی، هنری، ادبی کشور و نیز میهمانان و شخصیت های برجسته خارجی .

مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره ها و برنامه های زیرمجموعه:
معمولاً بر اساس یک تقویم زمانی خاص اعلام شده از سوی هر دبیرخانه، مراحل ابتدایی پذیرش، بازبینی و انتخاب اولیه آثار یک ماه قبل از برگزاری جشنواره صورت می گیرد و مراحل داوری و گزینش آثار برتر قبل از دهه کرامت و مرحله نهایی اعلام نتایج، اهدای هدایا و تجلیل از برگزیدگان در دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه بومی هر جشنواره در سطح استان و یا کشور متبوع در یک یا دو و یا حداکثر سه روز در دهه کرامت برگزار می شود و از برگزیدگان برنامه های موضوعی به نحو شایسته تقدیر تجلیل به عمل می آید.

چگونگی شرکت در یک یا چند جشنواره و برنامه:
1) قدم اول: کسب اطلاعات عمومی از نوع و مشخصات 58 برنامه تخصصی ای که فراخوان آنها توسط دبیرخانه های سی استان کشور منتشر شده است، به یکی از طرق زیر:
    الف) مشاهده فراخوان مکتوب و اصلی جشنواره منتشره در روزنامه های کثیرالانتشار کشور و یا پوسترهای توزیع شده در سراسر کشور
    ب) مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی «شمس توس» در اینترنت به نشانی www.shamstoos.ir  که زیرنظر دبیرخانه دائمی جشنواره با مرکزیت مشهد مقدس به روز رسانی می شود و دریافت فایل تصویری و یا متنی فراخوان ها.
    
2) قدم دوم: دریافت و مطالعه فراخوان های جشنواره ها و برنامه های تخصصی ای که علاقمند به حضور و ارسال اثر برای آنها هستید و دقت در شرایط شرکت و مهلت ارسال آثار آنها به یکی از روش های زیر:
    الف) مشاهده 58 فراخوان مکتوب جشنواره ها و برنامه های تخصصی که توسط دبیرخانه های آنان از طریق جراید و روزنامه ها و یا چاپ پوستر منتشر شده است.
     ب) مراجعه به سایت های اینترنتی دبیرخانه های موضوعی (در بیش از 30 سایت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و یا سازمانهای برگزار کننده مانند آستان قدس رضوی، سازمان میراث فرهنگی و … و نیز سی سایت نمایندگی های فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در خارج از کشور) و یا مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی «شمس توس» در اینترنت به نشانی www.shamstoos.ir
     ج) تماس تلفنی با تلفن های دبیرخانه های استانی.

3) قدم سوم: انتخاب جشنواره ها و برنامه هایی که استعداد، توان و فرصت کافی برای تهیه و تولید آثار فاخر در آن رشته به خصوص وجود دارد و نیز یادداشت شماره تلفنهای تماس با آن دبیرخانه ها برای ارتباط تنگاتنگ و اطلاع از آخرین اطلاعیه ها و تغییرات احتمالی.

4) قدم چهارم: ارسال به موقع آثار تولیدی به دبیرخانه های استانی و پیگیری کسب نتایج هیأت داوران از طرق فوق الاشاره
 پستی: مشهد مقدس، خیابان صاحب الزمان (عج)، نبش مولوی شمالی، مجتمع فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج)، طبقه سوم
کد پستی: 9139813967
تلفن های تماس:گویا(6 خط): 7287800 – 0511 نمابر: 7248580 – 0511  پایگاه اطلاع سانی: www.shamstoos.ir
پست الکترونیکی: info@shamstoos.ir

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14928

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + نه =

آخرین مطالب