یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

کتاب امام رضا(ع) و فرقه های شیعه

کتاب امام رضا(ع) و فرقه های شیعه، نوشته زهرا بختیاری، توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در 236 صفحه و 1500 نسخه به چاپ رسید.

این کتاب شامل شش فصل و نتیجه گیری است که در آن، به بررسی تعامل امام با فرقه های زیدیه، اسماعیلیه و فطحیه، واقفیه و غالیان پرداخته شده است.

 

در دوران امامت امام رضا (ع) فعالیت فرقه های شیعی هم به لحاظ کمی و هم کیفی به اوج خود رسیده بود. فرقه های گوناگونی مانند زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه و غالیان که از پیش، پدید آمده بودند، همچنین فرقه نوظهور و خطرناک واقفیه -که در زمان خود آن حضرت، یعنی پس از شهادت امام کاظم(ع) شکل گرفته بود- در عرصه اجتماع حضور داشتند.

 

امام رضا(ع) با این فرقه ها، رفتارهای متفاوتی داشتند. در اثر حاضر، سعی بر آن بود تا نوع برخورد و تعامل حضرت، با فرقه های گوناگون شیعی مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد.

 

فصل اول این کتاب با عنوان کلیات، شامل سه گفتار است. در گفتار اول، مفاهیم موجود در پژوهش بیان می گردد. در گفتار دوم، مروری بر فرقه ها و جریان های مختلف شیعی از آغاز تشیع تا دوره امامت امام رضا(ع) انجام گرفته است و در گفتار سوم آن ، به علل فرقه فرقه شدن و تفرق شیعیان، از آغاز تشیع تا دوره امامت امام هشتم پرداخته شده است.

در فصل دوم، در ابتدا به وضعیت سیاسی و فرهنگی جامعه معاصر امام(ع) و سپس به وضعیت سیاسی و فرهنگی شیعیان این دوره، توجه شده است.

در فصل سوم، تعامل امام (ع) با فرقه زیدیه از نظر می گذرد و تعامل امام با زیدیه پیش از ولایتعهدی و پس از آن، آورده شده است.

فصل چهارم، به تعامل امام رضا(ع) با دو فرقه اسماعیلیه و فطحیه اختصاص دارد.

فصل پنجم، تحت عنوان تعامل امام رضا(ع) با فرقه واقفیه، به مباحثی همچون علل انحراف واقفیه، مبارزات و تلاش های واقفیان و مواضع و پاسخ های امام به آنان می پردازد.

در فصل ششم، تعامل امام رضا(ع) با غالیان که فرقه ای منسوب به شیعه اند مورد بررسی قرار گرفته است.

در سخن پایانی، جمع بندی و نتیجه گیری آمده است.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19537

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

آخرین مطالب