شنبه 25 فروردین 1403 برابر با Saturday, 13 April , 2024

کتاب بررسی تاریخ نگری محمد عابد الجابری

کتاب حاضر، نوشته حجة الاسلام سید محمد علی نوری است که در آن سعي شده تاریخ نگری جابری مورد بررسی قرار گیرد و ابتدا بر اساس روش علمی به تعریف تاریخ نگری، انواع تاریخ نگری، نظریات مطرح در زمینه تاریخ نگری، تاریخ نگری جابری و نظریات هم گرا و واگرا با نظریه جابری پرداخته شده است.

محمدعابد الجابري استاد فلسفه و تفكر اسلامي در دانشگاه ادبيات رباط، در سال 1936 ديده به جهان گشود، دكتري دولت در فلسفه را در سال 1970 از دانشگاه ادبيات رباط دريافت نمود. آثار زيادي از او منتشر شده است.

 

از كتاب‌هاي مهم او مي‌توان: نحن والترات قرائات معاصرة في تراثنا الفلسفي (1980)، العصبية و الدولة، معالم نظرية خلدونية في التاريخ العربي الاسلامي (1971)، تكوين العقل العربي (نقد العقل العربي1) بنية العقل العربي (نقد العقل العربي 2)، العقل السياسي العربي (نقد العقل العربي3)، العقل الاخلاقي العربي (نقد العقل العربي 4)، مدخل الي القرآن للتشكيك في السلامة القرآن من التحريف، مدخل الي فلسفة العلوم العقلانية المعاصرة و تطور الفكر العلمي، معرفة القرآن الحكيم او التفسير الواضح حسب اسباب النزول في ثلاث اجزاء لتفسير القرآن علي الطريقة العلمانية و… نام برد.

آثار علمی او در نقد فرهنگ و تمدن اسلامي تحولي ايجاد كرد و محور محافل علمي گرديد. جابري در سال 2010 در ماه آبريل(ارديبهشت 1389) بدرود حيات گفت اما انديشه هاي او در كل جهان اسلام ومخصوصا نزد شاگردانش در مغرب همچنان مطمح نظر و محور مباحثات علمي است.

پژوهش حاضر:
در اين کتاب سعي شده است به تاریخ نگری جابری پرداخته شود و ابتدا بر اساس روش علمی به تعریف تاریخ نگری،انواع تاریخ نگری،نظریات مطرح در زمینه تاریخ نگری،تاریخ نگری جابری و نظریات هم گرا و واگرا با نظریه جابری پرداخته ایم.

و در ادامه، کتاب به تاریخ نگری جابری بطور ویژه می پردازد. ریشه های تاریخ نگری مدرن و قدیم جابری،روش ترکیبی و ابداعی جابری، روش شناسی عقل سیاسی جابری و نگاه جابري به تاريخ اسلام با سه مولفه عقيده،قبيله و غنيمت و در ادامه به تعامل مولفه های تاریخ اسلام با هم از نظر جابری که در حقیقت در این بخش به گونه شناسی تاریخ نگری جابری پرداخته شده است.

 در نهایت که بخش پایانی کتاب را تشکیل می دهد به نوآوری ها و ابتکارات جابری و سپس به ارزیابی تاریخ نگری جابری با نقد بیرونی و نقد درونی تاریخ نگاری او پرداخته شده است.
کتاب با یک جمع بندی و نتیجه گیری به پایان می رسد و در آخر، کتاب نامه قرار دارد.  

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19545

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هشت =

آخرین مطالب