شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

گزارش مراسم اختتاميه جشنواره كتاب سال رضوي

 
مراسم اختتامیه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوي در روز يكشنبه دوم مهرماه و در دهه كرامت در سالن اجتماعات مركز پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي برگزار شد. ابتدا مراسم با سخنراني دبير جشنواره دكتر محمد هادي زاهدي آغاز شد و با گزارش هيات داوران ادامه پيدا كرد.
سخنران علمي جلسه آقاي دكتر صادقي رشاد بود كه درباره فسلفه سنت به سخنراني پرداخت. وي با اشاره به محجور بودن فلسفه هاي مضاف در ايران فلسفه سنت را از فلسفه هاي مضافي دانست كه لازم است به طور جدي به آن پرداخته شود.

از ديدگاه او مباحثي كه مي‌تواند در فلسفه سنت مورد بحث قرار بگيرد عبارت است از مباحث معرفت شناسي سنت و مباني دلالت گري سنت، اينكه آيا سنت دال است  و ميتواند توليد معرفت كند يانه،‌ اينكه آيا اگر فعلي از كسي صادر شد عقلا مي‌توان گفت كه الا و لابد دلالت بر چيزي دارد يا اينكه اين دلالت غير ذاتي و جعلي است، گستره دلالي و ظرفيت سنت، اينكه آيا مي‌توان ‌از سنت علوم انساني استخراج كرد، شبهه تاريخ‌مندي سنت و اينكه سنت و فعل و قول معصوم در ظرف خاصي انجام شده و الان قابل استناد نيست،‌ ‌مباني احراز سنت  و هم چنين ‌مباني وثاقت سنجي، مباني و شيوه هاي ابراز سنت؛‌يعني تفسير و معناگري سنت و اينكه چگونه ما از قول معصوم و فعل معصوم مباني را شكار كنيم، نسبت سنجي سنت نسبت به ديگر مدارك ديني؛ مثلا  عقل و سنت يا  سنت و ساير نقل‌ها مثل وحي.
از ديدگاه او از مهمترين بحث‌هاي اصول بحث تعادل و تراجيح است كه آن نيز علي رغم اهميت و كاربرد فراوان و به روز بودنش محجور مانده است. نسبت سنت به قرآن، به عقل، به اجماع، به فطرت، به شهود، به قياس، به مصالح مرسله‌، به استحسان و هم چنين ‌‌نسبت سنت  پيامبر به ديگر ائمه و سنت ائمه به يكديگر.
وي افزود به دليل اهميت ناچيزي كه به اين بحث داده شده تاكنون تعريف بدون نقصي از سنت نيز ارائه نشده است. از اين رو بهترين تعريف از اين قرار است: ما صدر عن المعصوم دالا علي رايه بما هو هاد. اين تعريف هيچ كدام از اشكالات تعاريف معروف (مثل تعريف شيخ انصاري، شيخ طوسي و..) را ندارد. از معصوم صادر شده كه منشا حجيت سنت را نشان ميدهد. دالا علي رايه افعال مربوط به تقيه را خارج مي‌كند. بما هو هاد نيز بما هو عالم، بما هو حاكم، بماهو بشر حي و .. را خارج مي‌كند. مشكلي كه اين تعريف دارد اين است كه بايد قوانين و قواعد فراواني را تنظيم كنيم كه بتوانيم اين ساحت‌هاي مختلف زندگاني امامان را از يكديگر جدا كنيم. لذا پيشنهاد مي شود كه يك اطلس اقوال و افعال معصومين را تهيه كنيم كه يك كار عمري و فراعمري است كه بتوانيم سنت و غير سنت را از هم بازشناسيم و هر كدام را به جاي خود عمل كنيم.
مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی حدود 164 اثر با موضوع امام رضا (ع) و 22 اثر با موضوع خاندان امام‌ رضا(ع) بود که 35 اثر در بخش آثار شایسته چاپ ، 39 اثر زبان‌های خارجی و ترجمه ، 12اثر پایان‌نامه، پنج اثر داستان ، سه اثر شعر و 95 اثر با موضوع تاریخ ، سیره ، علوم و معارف رضوی است.از ميان آثار شايسته چاپ مجموعا ده اثر و از ميان حدود 12 پايان نامه در موضوع امام رضا عليه‌السلام و خاندان ايشان تنها دو پايان نامه با موضوع «فرقه هاي شيعه و امام رضا ع»نوشته زهرا بختياري و «تاريخ تشيع در دوران امام جواد عليه‌السلام»نوشته حسين نعيم‌آبادي شايسته جايزه شناخته شدند كه به ترتيب عنوان اول و دوم را از آن خود كردند.  لازم به ذكر است كه هر دو پايان نامه از مقطع كارشناسي ارشد تاريخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم ع قم بودند. اين در حالي بود كه پايان نامه‌هاي ديگري از دانشگاه‌هاي علوم اسلامي رضوي،‌ الهيات و پيام نور مشهد و هم چنين حوزه علميه مشهد به جشنواره ارسال شده بود كه هيچ يك شايستگي دريافت جايزه را پيدا نكردند.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14919

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دوازده =

آخرین مطالب