جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

ابعاد شخصيت و زندگي حضرت امام رضا عليه السلام جلد 1

اين کتاب، مجموعه‌ای از تلاش‌های پژوهشگران در خصوص ابعاد مختلف زندگی و آموزه‌های امام رضا (ع) است که مقالاتی مستقل از پژوهشگران مختلف است که هر يک با توجه به موضوع، و با لحاظ تخصصی که دارند گزيده شده‌اند و در مجموع هدف آن است که پژوهشی يکپارچه و هدفمند، در چارچوب يک طرح نظام يافته ارائه شود که بتواند ما را در راستای استفاده از تعاليم والای رضوی هم در مسير کاربرد عملی از آموزه‌های آن حضرت در ابعاد مختلف زندگی و هم در راستای جستن تعادل ميان وحی و عقل، و ايجاد پلی ميان معارف دينی و دانش‌های عرفی ياری رساند، دو امر مهمی که هر دو از نيازهای اساسی برای مسلمان عصر امروزی است.

اين کتاب جلد اول از مجموعه مقالات جشنواره بين ‌المللي امام رضا عليه ‌السلام مي ‌باشد که فصول 1 تا 12 را در بر گرفته است. عناوين اين فصول به شرح زير مي‌باشد:

 

 

فصل1. گذری بر زندگی امام رضا(ع).

 

فصل2. نيم نگاهي به راويان امام رضا(ع): در اين مقاله در مورد پيشينه راوي‌شناسي امام رضا(ع)؛ اصحاب امام رضا(ع) در رجال برقي؛ اصحاب امام رضا(ع) در رجال طوسي؛ راويان امام رضا(ع) در تحقيقات متأخر؛ اصحاب امام رضا(ع) از نظر جغرافيايي؛ اصناف راويان؛ خادمان امام رضا(ع)؛ راويان مذاهب مختلف؛ فقهاي اصحاب امام رضا(ع) و راويان پر روايت از امام رضا(ع) بحث شده است.

 

فصل3. جايگاه امام رضا‌(ع) در ادبيات، سيره‌نگاري و مناقب‌نگاري… : اين مقاله در پي آن است تا با بررسي فراگير سده‌هاي متقدم و ميانه هجري، در گام نخست آثار مرتبط با شخصيت، زندگاني و معجزات حضرت رضا‌(ع) را معرفي كند؛ سپس به مهم‌ترين متون مناقب‌نگاري و تاريخي كه در آنجا به طور عيني و يا ظني ـ درباره متوني كه فعلاً در دست نيست ـ بخشي به حضرت رضا(ع) اختصاص داده شده است، بپردازد.

 

فصل4. انديشه سياسی در تعاليم امام رضا(ع): در اين مقاله در مورد سياست و اصل امامت؛ مفهوم امام مفترض الطاعه؛ حق اهل‌بيت(ع) در حکومت؛ جماعت شيعه و مصالح آن؛ نسبت جماعت شيعه با سلطان؛ سياست و صلاح امت؛ عدل و انسجام امت و وظايف حاکم مستقر بحث شده است.

 

فصل5. جايگاه امت واحده در آموزه‌هاي امام رضا(ع): در اين مقاله در مورد علل تفرقه در عصر امام(ع)؛ مذهب‌سازي و ديني‌سازي‌؛ رحمت انگاشتن اختلاف امت؛ راهکارها در احاديث امام رضا(ع)؛ نقش پيروي سنت در انسجام امت؛ سلوک فرد و انسجام امت و سرنوشت مشترک امت بحث شده است.

 

فصل6. امام رضا(ع) و جريان‌هاي داخلي اماميه: اين مقاله به تعامل امام رضا(ع) با تمامي فرقه‌‌هاي شيعي که از زمان امام باقر(ع) به بعد به‌وجود آمده‌اند پرداخته است. نخست به پرشمارترين گروه يعني پيروان امام رضا(ع) که «قطعيه» نام گرفتند اشاره شده و در اثناء آن به جريان‌هاي فکري موجود در ميان آنها سخن به ميان آمده است. سپس به فرقه واقفيه اشاره شده و انواع مواجهات امام بيان شده است. آنگاه به دو فرقه اسماعيليه و فطحيه و سرانجام به غلات و مفوضه پرداخته شده است.

 

فصل7. سيري در منظومه تربيتي – اخلاقي امام رضا(ع): در اين مقاله در مورد مفهوم‌شناسي سيره؛ واژه‌شناسي اخلاق؛ مفهوم‌شناسي تربيت؛ شخصيت‌ الهي امام رضا(ع)؛ سيره‌ تربيتي رضوي؛ تربيت قبل از ولادت فرزند؛ لزوم ازدواج با همسر صالحه و صالح؛ اهتمام به ايام بارداري؛ تربيت بعد از ولادت؛ بوسيدن فرزند؛ توسعه‌ مادي براي عيال (زن و فرزند)؛ گفتن اذان و اقامه در گوش‌هاي نوزاد؛ حق بهره‌مندي از نام نيک؛ تربيت در دوره‌ نوجواني و جواني؛ حق تکريم و احترام جوان و نوجوان؛ تعامل منطقي با جوان و نوجوان؛ نظارت و هدايت نوجوان؛ آموزش اعتماد به نفس و خوداتکايي؛ سيره‌ تربيتي ـ عبادي امام رضا(ع)؛ اهتمام جدي به نماز؛ نماز در اول وقت؛ نماز جماعت؛ تهجّد و سجده‌هاي طولاني؛ تربيت با روزه‌داري؛ تربيت اخلاقي؛ رعايت ادب در همنشيني با ديگران؛ تواضع؛ سخاوت و گشاده ‌دستي؛ حسن ضيافت و اهتمام به جايگاه عمل و تلاش و نقش تقوي بحث شده است.

 

فصل8. اديان ديگر با رويکردی رضوی: در مقالة حاضر تلاش شده است تا ابزارها و مبانی رويکرد امام رضا(ع) و گونه‌های مختلف مواجهة ايشان با ديگر اديان مورد بررسی قرار ‌گيرد.

 

فصل9. جايگاه امام رضا(ع) در علوم قرآني و تفسير: واكاوي روايات رضوي، به جهت تبيين جايگاه امام رضا(ع) در علوم قرآني و تفسير و تأثير آموزه‌هاي حضرت بر مباحث علوم قرآني و تفسير از اهداف نگارش اين مقاله است.

 

فصل10. کوشش‌هاي امام رضا(ع) در بسط حديث و علوم آن: اين هدف بررسي کوشش‌هاي امام رضا(ع) در بسط حديث و علوم آن به سئوالات زير پاسخ مي‌دهد: روش‌هايي که امام رضا(ع) در مدت امامت خود در حفظ و نشر حديث داشته‌اند، چيست؟ با توجه به نقش علوم حديث در آسيب‌شناسي حديث، اصول و مباني کداميک از علوم حديث را مي‌توان در تعاليم آن حضرت پي‌جويي نمود؟

 

فصل11. پزشکي دين‌مدار در منظر رضوي: در مقالة حاضر تلاش شده است تا ضمن بررسي ريشه‌هاي دانش رضوي، دو سطحِ مفاهيم نظري و مفاهيم عملي در پزشکي آن بزرگوار مورد واکاوي قرار گيرد.

 

فصل12. رمز و رمزپردازي،در کلام امام علي بن موسي الرضا(ع): اين مقاله در مورد رمز و رمزپردازي،در کلام امام علي بن موسي الرضا(ع) به بحث و بررسي پرداخته است.

 

پديدآور: احمد پاكتچي

عنوان: ابعاد شخصيت و زندگي حضرت امام رضا عليه السلام جلد 1

محل نشر: تهران

ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)

سال نشر: 1392

/پایان/

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20659

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 11 =

آخرین مطالب