یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 19 May , 2024

سیری در کتاب الامام الصادق(ع)؛ مرحوم علامه محمد حسین مظفر

کتاب امام صادق(ع) در دو بخش و در 456 صفحه توسط علامه بزرگوار شیخ محمد حسین مظفر که از عالمان برجسته فقه و اصول و تاریخ و ادبیات در حوزه نجف اشرف به شمار می آمد به عربی نگاشته شده است.

ایشان زندگی امام صادق(ع) را به طور مختصر از زوایای مختلف نگریسته و بررسی نموده است و به همین خاطر موسسه نشر اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علیمه قم نسبت به چاپ این کتاب ارزشمند اقدام کرده است.

همچنین توسط جناب آقای سید ابراهیم سید علوی، به فارسی ترجمه و توسط انتشارات رسالت قلم چاپ شده است. نویسنده- محمد حسین مظفر- این کتاب را به پیشگاه مقدس و مقام ارجمند اباعبدالله امام جعفر صادق(ع) تقدیم کرده است، با یقین به اینکه توانایی دست یابی به شناخت قله رفیع شخصیت وی را ندارد. جز آنکه به رشته ی محکم ولای او و ریسمان استوار اهل بیت و شاخه پر برکت عترت تمسک کند.

این کتاب از منابع مهم و معتبر در بررسی شخصیت امام صادق(ع) و ابعاد والای آن به شمار می آید. در پیشگفتار اشاره می کند از آنجا که اطلاع  از زندگانی امام صادق(ع) بستگی به شناخت ماهیت دو حکومت اموی و عباسی دارد که امام در دوران سلطه سیاسی آنان می زیسته است و نظر به اینکه لازم است چگونگی رفتار این امام را با امام ششم و به طور کلی با اهل بیت بازشناخته شود و بدانیم اهل بیت(ع) کیستند؟ مباحثی را در جهت دست یابی به همین شناختها مطرح می کنیم برای اینکه در پرتو آن بررسی و تحقیق کوتاه خواننده به این نکته وقوف یابد که چرا امام ششم از امامان دیگر در رشد علوم و معارف گوناگون توفیق یافته و به بسط و شرح آن پرداخته است؟ و چرا امام صادق(ع) بیش از امامان قبل و بعد خود مردم را به سوی اخلاق نیکو و فضایل انسانی فراخوانده است؟ و چرا این امام بزرگوار دوستان و مریدان خاصش را هم از اظهار دوستی و حتی رفت و آمد علمی که ما تقیه اش می نامیم بازداشته است.

در پیشگفتار خواننده بیش از آنکه تفصیل زندگانی امام را بداند اجمالی از حیات پر ثمر آن پیشوای برحق و راستین در پیش رویش جلوه گر خواهد شد.

 

منبع:

مجموعه مقالات همایش امام جعفر صادق(ع) و تجدید حیات اسلام؛مجمع جهانی اهل بیت(ع)

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=16785

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دو =

آخرین مطالب