شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

چاپ و انتشار کتاب “ظهور افغانستان نوین”

 «ظهور افغانستان نوین» که یک اثر تحقیقی بوده و چند دهه قبل نوشته شده برای اولین بار توسط «علی عالمی کرمانی» مترجم افغانستانی به فارسی ترجمه و هم اکنون در دسترس علاقمندان تاریخ قرار گرفته است. نویسنده تلاش کرده تا تکامل تدریجی افغانستان نوین را که از عصر «امیر شیرعلی خان» در این کشور آغاز شده ترسیم کند.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از رسانه ها،این کتاب که یک اثر تحقیقی بوده و چند دهه قبل نوشته شده برای اولین بار توسط «علی عالمی کرمانی» مترجم افغانستانی به فارسی ترجمه و هم اکنون در دسترس علاقمندان به تاریخ قرار گرفته است.
آنگونه که در مقدمه کتاب به آن اشاره شده نویسنده برای تکمیل تحقیقات در مورد تاریخ مدرن افغانستان، بیش از هشت سال وقت صرف کرده است و برای این منظور سفرهایی به انگلستان، فرانسه، افغانستان، هند، پاکستان، ایران و لبنان داشته است.
منابع نویسنده در این اثر، کتاب‌های موزه انگیس و اداره ثبت احوال لندن، کتابخانه ملی پاریس، کتابخانه دانشگاه آمریکایی بیروت، کتابخانه مجلس تهران و بسیاری از کتابخانه های مشهور منطقه ای و بین المللی بوده که نام تمام آثاری که در این کتاب مورد استفاده نویسنده قرار گرفته است در پایان کتاب ذکر شده است.
فصل اول کتاب به معرفی افغانستان و مرزهای این کشور اختصاص یافته و نویسنده به طور مختصر به تاریخ اجتماعی و اقتصادی افغانستان اشاره کرده است.
 عوامل تفرقه انگیز، نام فصل دوم کتاب است که در این فصل اختلافات نژادی، فرقه گرایی و بافت اجتماعی مردم افغانستان مورد تحلیل قرار گرفته است.
فصل سوم ظهور افغانستان نوین به اصلاحات لرزانی که توسط «امیر دوست محمد خان» و «امیر شیرعلی خان» در افغانستان صورت گرفته، اختصاص یافته است.
در فصل چهارم کتاب، نویسنده به معاهدات همسایه غربی افغانستان با انگلستان، و جنگ های افغان و انگلیس و موضع روسیه در آن گیر و دار اشاره کرده است.
در فصل پنج کتاب نویسنده به سلطنت مطلقه «امیرعبدالرحمان خان» پرداخته و اوضاع اجتماعی، سیاسی، اصلاحات و تغییراتی که در زمان او صورت گرفته را مورد بررسی قرار داده است.
فعالیت‌های «محمود طرزی» و انتشار «سراج الاخبار» که نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات افغانستان بود در فصل دیگری از کتاب مورد کاوش قرار گرفته است.
در فصل‌های بعدی کتاب به حکومت‌های دوران «حبیب الله کلکانی»، «نادر شاه» و «ظاهر شاه» اشاره شده و نویسنده اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن دوران را از زوایای گوناگون مورد نقد و بررسی قرار داده است.
ظهور افغانستان نوین، در 710 صفحه در تهران به چاپ رسیده است.
منبع: شفقنا
لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=21972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 20 =

آخرین مطالب