جمعه 7 اردیبهشت 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024

شریعت جو: بانوان راوی نقش مهمی در حفظ میراث اسلامی داشتند

 

خانم منیره شریعت جو در توضیح مقاله خود با عنوان «بانوان راوی امام کاظم(ع)» گفت: این بانوان در سه دسته تقسیم بندی می شوند. عده ای که بدون واسطه از امام نقل روایت کرده اند و دیگران نیز از آن ها روایت نقل کرده اند. دسته دوم بانوانی که به عنوان راوی شناخته شده اند ولی روایتی از آن ها نقل نشده است و دسته سوم بانوانی هستند که با واسطه از امام کاظم(ع) نقل روایت کرده اند.

 
وی در بیان نمونه ای از گروه اول به «ام احمد» یکی از کنیزان و ام ولدهای امام و مادر احمد بن موسی معروف به شاهچراغ اشاره کرد و گفت: روایتی در باب استحباب غسل جمعه در روز پنجشنبه و همچنین درباره حجامت از وی نقل گردیده است. همچنین او یکی از حاضرین در وصیت نامه امام کاظم(ع) است که امام او را سرپرست اولاد و کودکان قرار داد و در بخشی از تاریخ، حامل ودائع امام کاظم(ع) بوده است.

وی در زمره گروه اول به زنان دیگری همچون ام الحسین یکی دیگر از کنیزان حضرت که همان حدیث استحباب غسل جمعه در روز پنجشنبه از طریق او نیز نقل شده است و زنی بنام سعیده و همچنین حبابه والبیه اشاره کرد.

خانم شریعت جو غنیمه دختر عبدالرحمان بن نعیم ازدی از بانوانی دانست که به عنوان راوی شناخته شده اند ولی روایتی از طریق او نقل نشده است. او همچنین از زنی به نام ابوحبل یاد کرد که شخصیت او دچار ابهام است و با توجه به این که با کنیه «ابو» از وی یاد شده است ممکن است اشتباهی در نقل این روایت صورت گرفته باشد.

وی رقیه نوه امام کاظم(ع) و دختر اسحاق بن موسی را از بانوان راوی با واسطه معرفی کرد.

این پژوهشگر عرصه تاریخ در پایان بر این نکته تاکید کرد که در بررسی حدیث و راویان آن ها، به بررسی افرادی که عملکرد آنان به گونه ای مورد تایید ائمه(ع) بود، باید نقش ویژه ای برای نمونه، هرچند اکنون روایتی به صورت مستقیم از حضرت فاطمه معصومه(س) به دست ما نرسیده است از محدثان بزرگ آن عصر و عالمه ای بوده اند که مقام علمی ایشان مورد تأیید امام کاظم(ع) بوده است.

مشروح گزارش همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع)

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19527

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =

آخرین مطالب