جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

آغاز به کار کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبرـ امام حسن مجتبی(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبر ـ امام حسن مجتبی(ع) صبح امروز یک‌شنبه دوم تیرماه با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به‌کار کرد. براساس این گزارش رئیس جمهور در سخنرانی افتتاحیه این همایش گفت: درباره امام حسن مجتبی(ع) به اعتقاد من زیباترین تعبیر را مقام معظم رهبری دارد که صلح امام حسن(ع) را شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ می نامند، نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است و امام حسن(ع) سبط النبی این قهرمانی و شجاعت را برگزید.

 

رییس جمهور گفت: ما امروز نیازمند به ادامه دادن راه و مسیر امام حسن مجتبی که راه وحدت صلح و ثبات در جهان اسلام است می باشیم. رییس جمهوری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت در دنیای اسلام نیازمندیم و مسلمانان باید ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم صلح حسنی و به حرمت زاده ماه رمضان که برای وحدت مسلمانان محنت، فشار و زخم زبان را به جان خرید ، در کنار هم قرار گیرند.

 

 

 

براساس این گزارش حجت‌الاسلام اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز صبح امروز در «کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبر ـ امام حسن مجتبی(ع)» که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت. وی ابراز داشت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است، توفیق پیدا کردیم، «کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبر ـ امام حسن مجتبی(ع)» را برای شناساندن و شناختن ابعاد مختلف زندگانی امام حسن مجتبی(ع) برگزار کنیم.

 

حجت‌الاسلام اختری با اشاره به ارسال 130 مقاله در زمینه‌های مختلف زندگانی امام حسن مجتبی(ع) به این کنگره از داخل و خارج کشور، خاطرنشان کرد: امیدواریم در کمیسیون‌های این کنگره بتوانیم دستاوردهای بسیار خوبی را برای علاقمندان و عاشقان اهل بیت(ع) و برای جهانیان عرضه کنیم.

 

رییس «کنگره بین‌المللی سبط النبی الاکبر ـ امام حسن مجتبی(ع)» در ادامه اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) برای رویارویی با انحراف‌ها و حفظ و حمایت از اسلام ناب، عمر شریف و تمام جایگاه و موقعیت خود را به این امر اختصاص دادند، امروز مشاهده می‌کنیم که امام حسن مجتبی(ع) و این خط به لطف خداوند متعال پیروز شد.

 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از همکاری اندیشمندان 33 کشور در این امر بزرگ علمی و فرهنگی خبرداد و گفت: دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت(ع) ـ ویکی شیعه با زحمات و تلاش‌های معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) راه‌اندازی شده است.

 

همچنین حجت‌الاسلام محمدی، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که امام حسن مجتبی(ع) متولی موقوفات جد بزرگوارشان، مادر بزرگوارشان و پدر بزرگوارشان بودند، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) هفت باغ را برای حضرت فاطمه الزهرا(س) وقف کردند، حضرت زهرا(س) فرمودند پس از خودم امیرمؤمنان(ع) و پس از او حسن(ع) تولیت و مدیریت آنها را به‌عهده بگیرد.

 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این‌که در ایران و جهان تشیع موقوفاتی درباره امام حسین(ع) برای عزاداری ایشان و زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورا داریم، ابراز داشت: بیاییم تصمیم بگیریم موقوفاتی را برای زنده نگه‌داشتن سیره امام حسن مجتبی(ع) و خط مشی ایشان به‌وجود بیاوریم، همان‌طور که موقوفات قابل توجهی در ایران و جهان تشیع برای امام حسین(ع) داریم، موقوفاتی هم برای امام حسن(ع) ایجاد شود.

 

در این مراسم همچنین مولوی اسحاق مدنی محبت به اهل بیت(ع) را جزو مسائل اساسی و بنیادی و مورد وحدت نظر همه مسلمانان دانست.

 

وی با اشاره به این‌که امروز چیزهایی را می‌بینیم که گاهی اوقات بر وجود تفرقه بین امت اسلامی دلالت می‌کند، البته این مسائل، مسائل مذهبی نیست، اظهار داشت: چیزهایی که امروز شاهد هستیم، فتنه‌هایی است که دشمنان ما اینها را رنگ و لعاب دینی داده و به خورد ما می‌دهند، اختلافات ما در اسلام نیست بلکه در عمل کردن به اسلام است.

 

مولوی اسحاق مدنی با بیان این‌که شرایط امروز دقیقا مانند شرایط زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است، گفت: در جهان اسلام یک وضع بسیار خطرناک به‌وجود آمده که ابتدای خطر است نه انتها، تکفیری‌ها صد در صد یک روز پشیمان خواهند شد.

 

وی خاطرنشان کرد: نیاز است تا مسلمانان از فکر، اندیشه و الگویی که بزرگان ما ارائه دادند، پیروی کنند تا از این مهلکه‌ای که به دست خودمان به‌وجود آوردیم، نجات پیدا کنیم.

 

مولوی اسحاق مدنی تأکید کرد: واقعیت امر این است که مشترکات مسلمانان بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنند و چیزهایی که اختلاف دارند، خیلی کمتر و کم اهمیت است.

 

شایان ذکر است پیام ویدئویی حضرت آیت‌الله جوادی آملی و پیام آیت‌الله سبحانی سبحانی به کنگره بین‌المللی سبط النبی ـ امام حسن مجتبی(ع) در این مراسم پخش و قرائت شد.

 

برپایه این گزارش در این مراسم از دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت(ع) ـ ویکی شیعه که با تلاش معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) طراحی شده، رونمایی شد.

 

لازم به ذکر است در این مراسم آیت‌الله تسخیری، آیت‌الله مجتهد شبستری، حجت‌الاسلام واعظ جوادی، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، سفرای برخی کشورهای اسلامی و اندیشمندانی از 33 کشور جهان حضور داشتند.

 

این گزارش حاکی است این کنگره دو روزه، امروز با برگزاری کمیسیون‌ها و ارائه مقالات توسط اساتید داخلی و خارجی و برگزاری شب شعر سبط النبی(ع) با حضور شعرای برجسته داخلی و خارجی ادامه می‌یابد، برگزاری کمیسیون‌ها و مراسم اختتامیه از برنامه‌های روز دوم این همایش است.

/ پايان خبر /

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =

آخرین مطالب