دوشنبه 6 فروردین 1403 برابر با Monday, 25 March , 2024

۹ مقاله با شاخصه های علمی و پاسخ به شبهات تاریخی سیره امام حسن(ع)

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر سید علیرضا واسعی، دبیر کمیسیون سیره فردی و خانوادگی امام حسن(ع)، همزمان با برگزاری آیین پایانی کنگره بین المللی سبط النبی(ع) با اشاره به مقالات ارائه شده و ویژگی های آن گفت: همزمان با برگزاری جلسات این کمیسیون 9 مقاله به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی ارائه شد که مهم ترین عناوین آن «زندگی و احوال امام حسن(ع) از تولد تا شهادت»، «فضائل اخلاقی»، «حیات سیاسی و اجتماعی» «سیره زندگانی ایشان و برخورد با فرزندان» بود که از این میان 4 مقاله به زبان فارسی، 4 مقاله به زبان عربی و 1 مقاله به زبان انگلیسی از سوی کارشناسان قرائت شد.

 

وی افزود: مقاله ارائه شده به زبان انگیلیسی تحقیقی دقیق پیرامون سیره زندگی امام حسن(ع) از تولد تا شهادت قرائت شد که بسیار قابل توجه بود. واسعی با بیان این مطلب که مقالات ارائه شده در کمیسیون سیره فردی و اجتماعی امام حسن(ع) با سه رویکرد مهم تبیین شد، گفت: رویکرد علمی و توجه به منابع غنی برای ارائه مطالب، رویکرد نقد و بررسی دقیق سیره امام حسن(ع) و پاسخگویی به شبهات تاریخی و رویکرد پرداختن به خلأ ها و ناگفته ها پیرامون ایشان از مهم ترین شاخصه های مطالب ارائه شده در این کمیسیون بود.

 

دبیر کمیته سیره فردی و خانوادگی امام حسن (ع) با تأکید بر این نکته که مقالات ارائه شده پشتوانه علمی قوی داشته اند گفت: یکی از مهم ترین رویکرد های ما در این کمیته اصرار بر این نکته بود که مقالات ارائه شده مستند باشند و از منابع اولیه برای ارائه استفاده شده باشد. همچنین تطابق این گزارش ها با مستندات تاریخی از مهم ترین شاخص های این مقالات بود. به عنوان مثال پیرامون مسئله تعدد زوجین امام حسن (ع) با تحقیقاتی که انجام شد، همسران ایشان از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی رود.

 

 

وی تصریح کرد: نقد شبهات و گزارش های غیر مستند تاریخی از دیگر ویژگی های مقالات کمیسیون سیره فردی و خانوادگی امام حسن (ع) است. ما در این کمیته به صورت موجز و دقیق پیرامون صلح ایشان که با نهایت قدرت و توانایی بود، به بحث و گفتگو نشستیم که تمام این سخنان بر اساس مستندات تاریخی است.

واسعی عنوان کرد: پیرامون شمایل امام حسن (ع) نیز مطالب قابل توجهی نوشته شد. برخی افراد عقیده دارند که امام حسن (ع) از نظر اخلاق و رفتار شبیه پیامبر (ص) هستند و اخلاق سخت گیرانه پدرشان در عملکرد این امام بزرگوار دیده نمی شود، در حالی که با گزارش هایی که در این کمیته ارائه شد به خوبی این موضوع به نقد گذاشته و رد شد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: تبیین سیره خانوادگی، فردی، اخلاقی امام حسن (ع)، زمینه سازی ایشان برای قیام امام حسین (ع)، توانایی، شوکت و شهامت ایشان در پذیرش صلح از دیگر مطالب ارائه شده در کمیسیون سیره فردی، اجتماعی و خانوادگی امام حسن (ع) بود.

پایان پیام/

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20340

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

آخرین مطالب