شنبه 1 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024

مهاجرنیا: تمامی مراجع تقلید از انجمن‌های علمی حوزه استقبال کرده‌اند

دبیر علمی انجمن‌های علمی حوزه در آیین افتتاح همایش سیره و زمانه امام موسی کاظم(ع) در ارتباط با تلاش های انجمن های علمی حوزه گفت: بعد از گذشت ده سال از عمر انجمن های علمی حوزه، این نهاد اینک دارای اساس نامه تثبیت شده توسط شورای عالی حوزه، چشم انداز بیست سال و برنامه اول پنج ساله توسعه خود است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهاجرنیا با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی حوزه از حد حوزه علمیه قم پیش رفته است، گفت: مرحله توسعه انجمن‌ها آغاز شده و با برنامه‌های متعددی که در جشنواره های داخلی و خارجی برگزار شده به یک نهاد فراملی تبدیل گردیده است.

وی با اشاره به اینکه در دهمین سال تاسیس انجمن‌های علمی حوزه قرار داریم گفت: انجمن‌های حوزه از همان آغاز جز حمایت مقام معظم رهبری جایگاه رسمی نداشتند ولی با تلاش این مجموعه در تثبیت این نهاد نوبنیاد، امروزه افتخار داریم بگوییم تمامی مراجع تقلید از این نهاد استقبال می‌کنند و کمک‌های فراوانی از سوی آنها به انجمن‌ها صورت می‌گیرد.

دبیر علمی انجمن‌های حوزه در ارتباط با اقدامات این نهاد اظهار داشت: در طول مدت ده سال اقدامات فراوانی همچون نشست های علمی متعدد، برگزاری جشنواره بین المللی امام خمینی(ره)، کنگره مترجمان قرآن، جایزه شهید صدر در حوزه اقتصاد و همایش اخلاق و اقتصاد انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان دهنده همان تحولی در حوزه است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند و امروز انجمن‌های علمی در حوزه که بخش جدایی ناپذیری از حوزه هستند، مسئولیت بخش عظیمی از تحول در حوزه را بر دوش دارند.

دکتر محسن مهاجرنیا با بیان اینکه در مرحله توسعه مبانی تئوریک نظام اسلامی شدیدا نیاز به حضور نسل نواندیش داریم، گفت: امروز مسأله ای همچون فقه هسته‌ای که سالهاست نظام اسلامی گرفتار آن شده است ضرورتی است که ورود حوزویان را در آن می‌طلبد.

وی در ارتباط با اهمیت و حساسیت انجمن تاریخ گفت: عرصه تاریخ یکی از جاهایی که بر آن اشکال شده است زیرا مبنای کار ما آزاد اندیشی است؛ اما انجمن‌ها کار خود را با وجود رعایت همه احتیاط ها انجام داده و می‌دهند.

دبیر علمی انجمن‌های علمی حوزه تصریح کرد: تاریخ اسلام با همه فراز و فرود خود دچار غبار آلودگی است زیرا از میان سلاطین جور عبور کرده است و طبیعی است این چشمه زلال دچار گل آلودگی شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهاجرنیا در پایان با اشاره به اینکه می‌توان با آزاداندیشی هرچه که می‌بینیم مطرح کنیم، گفت: تاریخ پژوهان باید بدانند در این عرصه ضمن اینکه نیاز به تئوری پردازی داریم اما لازم است با حفظ همه احتیاط ها و بسترسازی مناسب کشفیات تاریخی را در جامعه مطرح کنیم.

منبع: ابنا

 

مشروح گزارش همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع)

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19515

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

آخرین مطالب