یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Sunday, 24 March , 2024

اخلاق مداری و اقناع بشر رمز مهندسی فرهنگی پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی (ص) العالمیه در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص ویژگی های مهندسی فرهنگی که پیامبر (ص) برای گذار جامعه جاهلی به جامعه اسلامی به کار گرفتند، گفت: معماری و مهندسی آن حضرت (ص) بسیار پردرخشش بود و می توان خصوصیات ممتازی را در آن جستجو کرد.

وی با تاکید بر اینکه رسول اسلام (ص) مدیریت کلان فرهنگی برجسته و ممتاز در جامعه داشتند، ادامه داد: نخسین مساله ای که در این مهندسی فرهنگی به چشم می خورد آن است که یک نظریه کلام و مبانی فلسفی و عقلانی بسیار مثبت و استواری در آن وجود داشت؛ همان طور که مشخص است هر نوع طراحی فرهنگی به یک پشتوانه تئوریک و فکری و عقلانی مستدل نیاز دارد. اندیشه نوینی که پیامبر(ص) ارائه کردند، مبتنی بر دیدگاه عقلانی، کلامی و فلسفی و مستدل بود که عقل و اندیشه بشر را اقناع می کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در مهندسی فرهنگی پیامبر (ص) تئوری یاد شده پاسخگوی نیازها بشر بود، تصریح کرد: این نگاه کلان نیازهای عاطفی و روحی افراد را نیز تامین می کرد و از سوی دیگر قرآن نیز به عنوان متنی جذاب و هنری و پرجاذبه به این مهندسی کمک می کرد و این نکته در مولفه کلام مهم است که ما با استفاده از هنر به نیازهای عاطفی انسان ها نیز توجه کنیم.

وی تاکید کرد: نکته دیگر آن که پیامبر (ص) در این کنار این عقلانیت و جامعیتِ پیام، از یک اخلاق جذاب و نافذ برخوردار بودند و به اتفاق نظر همه تحلیلگران، گزارشات جامعی از حسن خلق و ریزه کاری ها و مناسبات اجتماعی ایشان نقل شده که نشان از شناخت عمیق آن حضرت (ص) از مناسبات اجتماعی جامعه دارد؛ بدیهی است مدیریت و مهندسی بدون آنکه مناسبات محیطی به درستی شناخته شود، امکان پذیر نبوده و نمی توان شرایط جامعه را تغییر داد. این ویژگی کمک می کرد تا پیامبر (ص) بتوانند موضع مناسب گرفته و جامعه را به سمت اهداف مطلوب رهنمون سازند.

امام جمعه میبد با اشاره به قابلیت و شجاعت حضرت ختمی مرتبت (ص) به عنوان دیگر ویژگی مهندسی فرهنگی آن حضرت (ص) بیان کرد: ایشان در برابر حوادث منفعل عمل نکرده و کوتاه نمی آمدند و با نهایت رشادت و شجاعت در عرصه های گوناگون از ارزش ها دفاع کرده و ایستادگی می کردند در عین این که این رشادت با مصلحت اندیشی و عقلانیت و حکمت نهفته، همراه بود و در رفتار و سیره رسول اکرم(ص) وادادگی و انفعالی مشاهده نمی کنیم گرچه حکمت و عقلانیت در روابط اجتماعی و سیاسی ایشان مشهود است.

حجت الاسلام اعرافی یاد آور شد: قدرت سامان دهی و جذب نیروها و واسپاری مسئولیت ها به آنها امری مهم در تحول فرهنگی است؛ پیامبر (ص) نیز از این عنصر استفاده کرده و افراد مختلف از نژادها، طبقات، قبایل، جنیست ها اعم از زن و مرد را به درستی شناخته و در جایگاه خود قرار داده و مسئولیت به آنها می دادند و نهایت قدرت موج آفرینی و ایجاد سجایای اجتماعی در جذب توده های مردم از دیگر خصیصه هایی بود که حضرت (ص) در مهندسی فرهنگی خود به کار می گرفتند.

/پایان پیام/

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=20251

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 20 =

آخرین مطالب