یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 برابر با Sunday, 21 April , 2024

«تاریخ اجتماعی شیعیان» روانه بازار نشر می ‌شود

 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه بیشتر نویسندگان تاریخ از منظر سیاسی و فراز و فرود حکومت به تاریخ شیعیان پرداخته و به زندگی توده‌ ها نمی‌پرداختند. گفت: در حال نگارش تاریخ اجتماعی شیعیان هستم.

حجت ‌الاسلام محسن الویری عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در گفت و گو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس در مورد تازه ‌ترین اثر خود در زمینه تاریخ اظهار داشت: سه اثر به صورت همزمان مشغول نگارش هستم. نخست مشغول نوشتن مجموعه «تاریخ اجتماعی شیعیان» به سفارش یکی از موسسات پژوهشی هستم.

 

وی افزود: قسمت نخست آن رو به اتمام است. کار تحقیقاتی زمانبری است که قسمت بعدی کتاب 3 تا 4 سال احتیاج به کار تحقیقاتی دارد تا کامل شود.

 

وی افزود: این مجموع بررسی یک نوع وجه اجتماعی تاریخ اجتماعی است به این دلیل که قبل از آن بیشتر نویسندگان تاریخ از منظر سیاسی و فراز و فرود حکومت به تاریخ شیعیان می‌ پرداختند. و به زندگی توده ‌ها نمی ‌پرداختند.

 

الویری با طرح این پرسش که وجه اجتماعی زندگی توده‌ مردم چه بوده است، وقایع تاثیرگذار بر زندگی مردم چه بوده است. گفت: باورها در زندگی اجتماعی مردم موثر بوده است، تحولات اجتماعی مانند  مهاجرت ‌های عالمان دینی بر زندگی مرد تاثیر گذاشته است.

 

وی گفت: از جمله عواملی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است خوراک و اطعام، روابط اجتماعی مردم و حاکمان با طبیعت و در بحث نماد‌ها و رنگ ‌ها انواع رنگ ‌های مورد علاقه مردم است. مثلا از میان رنگ ‌ها سبز‌ها در زندگی مردم چه نقشی داشته است. لباس سیاه در ایام محرم و لباس نو پوشیدن در اعیاد به خصوص عید غدیر چگونه بوده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که فهم تاثیر کنش اجتماعی در زندگی مردم، مفهومی مدرن است برای دریافت تاریخی این مفهوم از چه منابعی استفاده کرده‌اید، گفت: از منابع تاریخ عمومی مانند سفرنامه‌ ها، تاریخ محلی و کتاب ‌های فقهی مانند اطعمه و اشربه و استفاده کردم.

 

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 18 =

آخرین مطالب