جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

مصاحبه اختصاصی مدیر گروه تاریخ اسلام با شبکه چهار سیما

در یک مصاحبه اختصاصی مدیر گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) با شبکه چهار سیما عنوان شد:
بررسی چگونگی نشاط و بالندگی رشته تاریخ اسلام در وضعیت کنونی
مدیر گروه تاریخ اسلام در مصاحبه ای با شبکه چهار سیما که در حاشیه مراسم بزرگداشت استاد دکتر آئینه وند در تاریخ 25 اردیبهشت 1391 انجام شد، به بررسی چگونگی نشاط و بالندگی رشته تاریخ اسلام در وضعیت کنونی پرداخت. آقای دکتر صفری ضمن اشاره به جایگاه تاریخ در متون اسلامی بویژه قرآن کریم و نهج البلاغه، آن را مهم ارزیابی کرد و وجود آیات فراوان تاریخی در قرآن و عرصه های مختلف تاریخی مانند تاریخ پیامبران، تاریخ اقوام، تاریخ تمدن ها و علل فراز و فرود آن ها و همچنین مباحث نظری تاریخ را شاهد مدعای خود عنوان کرد.

وی نگاه نهج البلاغه به تاریخ را بسیار جالب توجه دانست و بر اساس نامه 31 که امام علی علیه السلام خطاب به فرزندشان امام حسن علیه السلام نگاشته اند، انسان تاریخ پژوه را از دیدگاه ایشان، فردی دارای عمری به درازای مقدار اطلاعات خود از تاریخ معرفی کرد که از تجربیات آن ها می آموزد و اهدافش را به پیش می برد. وی با  استناد به سخن یکی از بزرگان، شخصیتی را که تاریخ نخوانده است به کودکی تشبیه کرد که وسعت نگاه او تنها محدود به زمانه خود آن هم بطور ناقص است.
مدیر گروه تاریخ اسلام در ادامه به عوامل تاریخی رکود علم تاریخ در میان مسلمانان اشاره کرد و دور شدن تاریخ از تحلیل و تعمق و عبرت آموزی و همچنین غلبه رویکرد نقلی بر رویکرد تعقلی و مساوی دانستن آن با داستان و افسانه را دو عامل از عوامل رکود این علم معرفی کرد.وی سپس با اذعان به رشد علم تاریخ پس از انقلاب اسلامی در ایران و شور و نشاط و پویایی کنونی در این عرصه، علل آن را در توصیه بزرگان به فراگیری تاریخ، آشکار شدن جنبه های کارکرد این علم، نیاز فراوان به بهره گیری از تجربه های تاریخی، آشنایی تاریخ پژوهان با فضاهای دیگر و ارائه تحلیل های روش مند و متقن دانست.
آقای دکتر صفری در پایان با اشاره به تنوع رشته های تاریخ در وضعیت کنونی، وجود مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی فعال و نیز ارائه آثار فراوان و قوی در بخش ها و محورهای مختلف این دانش، رشد و بالندگی علم تاریخ را در دو دهه اخیر بیش از دیگر علوم اسلامی و انسانی ارزیابی نمود و آینده درخشان تری را برای آن پیش بینی کرد.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=14367

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

آخرین مطالب