شنبه 4 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

انتشار شماره 17 فصلنامه سخن تاریخ

هفدهمین شماره از فصلنامه ‏ی سخن تاریخ با هفت مقاله در حوزه های تاریخ صفویه، شبه قاره، خاور میانه، خاورشناسی و استعمار منتشر شد. در نخستین مقاله، دکتر کیوان لؤلؤیی و شیرین احمدی به بررسی «وضعیت پزشکی و بیمارستان ‌های ایران در عصر صفوی» پرداخته اند تا بگویند که «چرا با توجه به وضعیت مطلوب هنر در این عصر، به اوضاع بیمارستان التفات خاصی نشد؟».

 

در دومین مقاله، دکتر محمدرضا بارانی و محمد دهقانی به بررسی «نقش الگوی شیعی در پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه خاورشناسان» می پردازد و اعتقاد به مهدویت، مرجعیت و رهبری دینی، شهادت طلبی، اتحاد و همبستگی و آشتی دین و سیاست را مهمترین عوامل موثر اندیشه شیعه در پیروزی انقلاب ایران قلمداد می کند.

 

سومین مقاله، نوشته ی دکتر حمید حاجیان پور و سعید ساسانیان است. این مقاله «عصر نوسازی در خاورمیانه و گونه شناسی جنبش ‌های اجتماعی» نام دارد که به بررسی نوسازی در خاورمیانه می پردازد و با تکیه اساسی بر مفهوم معنایی و روند شکل یافتن واژه «ملی گرایی» پان ترکیسم و پان عربیسم را بررسی نموده سپس به اسلام گرایی یا بنیادگرایی به عنوان رقیبی در مقابل مبناهای مرزی و ایدئولوژیک دو ملی گرایی قبلی می پردازد.

 

چهارمین مقاله با عنوان «دیگر ستیزی‌های شرق و غرب با روی‌کرد بر استعمار جدید و فرانو» نگاشته ی دکتر علی معموری و سید‌محمد عابدی است که پرسش های زیر را درباره دیگرستیزی های شرق و غرب طرح می کند تا به آنها پاسخ بگوید:

1. عناصر و مجریان دیگرستیزیها چه کسانی بوده اند؟

2. اهداف آنان چه بوده است؟

3. این فرآیند از چه زمان آغاز شده و در کدام دوره های تاریخی وجود داشته است؟

 

مقاله ی پنجم به قلم دکتر محسن بهشتی ‌سرشت و پرستو کلاهدوزها «استاد محمدتقی شریعتی و جایگاه وی در جریان روشن فکری دینی» نام دارد که ضمن پرداختن به موضوعاتی چون مفهوم روشنفکری دینی، چگونگی و روند تاسیس و استمرار فعالیت های «کانون نشر حقایق اسلامی» در سال های حساس ایران پس از شهریور 1320، می کوشد به پرسش هایی نظیر جایگاه و نقش محمدتقی شریعتی در جریان روشنفکری دینی و همچنین حرکت وی در مسیر ملی شدن صنعت نفت و نیز نوع برخورد او با افکار و احزاب در بستر کانون، پاسخ دهد.

 

مقاله ی ششم «تأثیر جریان‌های فکری و اجتماعی معاصر شبه قاره در تحولات اجتماعی افغانستان» نوشته ی دکتر  اسماعیل جهان‌بین و سیدآصف کاظمی است و بعد از بررسی جریان های شبه قاره، نتایج و آثار این جریان ها را در افغانستان بررسی می کند. نتایج و آثاری مثل: پدیده طالبان، پدیده وهابیت، تصوف، شکل گیری احزاب وابسته به شبه قاره، پشتونستان و سرانجام آتش جنگ های داخلی در افغانستان که خواست شبه قاره و مورد حمایت آن بود.

 

آخرین مقاله این شماره از سخن تاریخ «عوامل مؤثر بر روابط سیاسی پاکستان و آمریکا (1384 – 1326 ش/ 2005 – 1947 م)» نام دارد که به قلم دکتر مرتضی شیرودی و سیدبسم‌الله مهدوی است. این مقاله پس از طرح مباحث مقدماتی، عوامل موثر بر روابط سیاسی دو کشور را در دو بخش عوامل خارجی و داخلی بررسی می نماید.

 

پایان خبر.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18730

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

آخرین مطالب