شنبه 8 اردیبهشت 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024

برگزاری نشست نشست علمی تشیع و خاورشناسان

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واحد اطلاع رسانی و روابط بین الملل دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه، در نشست علمی تشیع و خاورشناسان که به همت انجمن علمی تاریخ پژوهان در سالن کنفرانس انجمن های علمی برگزار شد، پروفسور عبدالجبار ناجی، تاریخ دان عراقی تبار شیعه، درباره مطالعات خاورشناسانه شیعیان و اهمیت برگزاری نشست ها و همایش های علمی در این باره سخن گفت.
وی با اشاره به روش امامان معصوم (ع) در برخورد با غیر خودی ها یا بیگانگان، بر پیروی از آنان تأکید کرد و افزود: امامان معصوم همواره با تسامح و مدارا با مخالفان خود برخورد می کردند، سخنان ایشان را می شنیدند و با حفظ رسالت هدایت گری خود با آنان سخن می گفتند. بنابراین شیعیان نیز باید با باز کردن باب گفت وگو با شرق شناسان، کوشش های ارزش مند آنان را پاس بدارند و البته از غرض ورزی آنان غفلت نکنند.

معاون دبیرکل اتحادیه مورخان عرب با برشمردن برخی از آثار شرق شناسان به مطالعات شیعه شناختی آنان اشاره کرد و توضیح داد: در کتاب هایی که درباره این آثار نگاشته ام، کوشش کرده ام با پرهیز از داوری یک طرفه سخنان، دریافت ها و برداشت های آنان را نقد و ارزیابی کنم.
پروفسور ناجی که در جمع اعضای انجمن تاریخ پژوهان و برخی از دانشجویان گروه تاریخ مدرسه عالی امام خمینی (ره) سخن می گفت، برگزاری نشست های علمی درباره مطالعات خاورشناسی را ارجمند و نیکو دانست.
مدیر گروه مطالعات تاریخی بیت الحکمه بغداد که حدود سی جلد کتاب و بیش از هفتاد مقاله درباره تاریخ نگاشته با تقسیم خاورشناسی معاصر به خاورشناسی اروپایی، آمریکایی و اسراییلی، نقاط قوت و ضعف هر یک را توضیح داد.
وی در پایان این نشست به پرسش های حاضران پاسخ گفت.
گفتنی است انجمن تاریخ پژوهان با برگزاری پیش همایش نخست «تشیع و خاورشناسان» و نشست های علمی در این باره برگزاری همایش بین المللی «تشیع و خاورشناسان» را در دستور کار خود دارد.

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17764

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

آخرین مطالب