جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

مبانی سیره نگاری ابن قبه رازی

گروه خبر و اطلاع‌رسانی سایت سخن تاریخ: بیست و دومین نشست سیره‌پژوهی با عنوان مبانی سیره‌نگاری ابن قبه رازی از سوی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ساعت 18روز سه‌شنبه 10/2/92 با سخن‌رانی استاد عباس میرزایی برگزار می‌شود.

عباس میرزایی در گفت‌وگو با سایت سخن تاریخ با اشاره به زندگی ابن‌قبه گفت: ابن‌قبه رازی(متوفای قبل از 319ه.ق) از شخصیت‌های معتزلی قرن سوم و چهارم است که شیعه شده و یکی از سه متکلم نام‌دار امامیه در قرن 3 و4 هجری و معاصر شیخ کلینی(ره) است.

وی درباره اهمیت برگزاری این نشست علمی گفت: این نشست زیر مجموعه تاثیر کلام بر تاریخ است و ما در این نشست به تاثیر کلام بر تاریخ از دیدگاه ابن‌قبه رازی می‌پردازیم و این سؤالات را بررسی و پاسخ می‌دهیم: آیا سابقه معتزلی بودن ابن‌قبه و برگشت از اعتزال، نگاه جدیدی در بحث علم، عصمت و معجزه امام تولید می‌کند؟ سابقه معتزلی بودن ابن‌قبه چه تاثیری در مباحث تاریخی، تاریخ‌نگاری و به‌طور خاص سیره‌نگاری دارد؟ اگر ابن‌قبه سیره‌نگار می‌بود چه‌گونه سیره می‌نوشت؟

لازم به ذکر است که عباس میرزایی هم اکنون دانش‌جوی دکتری شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و عضو پژوهش‌کده کلام اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در پژوهشگاه دارالحدیث است. ایشان دو کتاب با عنوان اندیشه‌های کلامی ابن‌قبه و اندیشه‌های کلامی معتزلیان در دست انتشار دارند و ده‌ها مقاله در حوزه تاریخ کلام امامیه و تاریخ تشیع منتشر نموده‌اند.

پایان خبر//

تهیه شده توسط: علی الله‌اکبری 9/2/92

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=17479

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

آخرین مطالب