جمعه 10 فروردین 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024

تاریخنگار شیعیان بنگال در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

زندگی علمی و تبلیغی حجت‌ الاسلام و المسلمين «محمد زین العابدین» دانش آموخته ‏ی گروه تاریخ مدرسه ی تاریخ و ادیان در مقطع کارشناسی ارشد رشته ‏ی تاریخ اهل بیت(ع)، ساعت 21 شامگاه دوشنبه 14 مرداد 1392 از شبکه‏ ی چهار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

 

«مدرسه فيض» عنوان مستندی 13 قسمتی است که به تهيه كنندگي آقای عبدالله حاجي محمدي در گروه مستند شبكه چهار تهيه شده و پخش آن از ماه مبارک رمضان سال گذشته آغاز گشته است. اين مستند به روايت زندگي طلابي مي پردازد كه در راستاي تحصیل علم به نوآوري هايي رسیده اند و با خلاقيتي كه داشته اند، توانسته ‌اند بخشي از مشكلات جامعه را حل كنند. چهار قسمت از این مستند در سال گذشته از شبکه چهار پخش شد و 9 قسمت باقی مانده در ماه رمضان سال جاری پخش می شود.

مستند «مدرسه فیض» در این قسمت خود به زندگی علمی و تبلیغی جناب آقای «محمد زین العابدین» اختصاص داشت و گوشه هایی از تلاش ایشان در راستای «تاریخنگاری تشیع در بنگال هند» را به تصویر کشید. حجت‌ الاسلام و المسلمين «محمد زین العابدین» دانش آموخته ‏ی گروه تاریخ در رشته ‏ی تاریخ اهل بیت(ع) و اهل کشور هندوستان است. او پایان نامه ی کارشناسی ارشد خود را با موضوع «تاریخ تشیع در بنگال هند(از آغاز تا دوره معاصر)» با راهنمایی دکتر «نعمت الله صفری فروشانی» و مشاوره ی دکتر «اسماعیل جهان بین ناصر کیاده» در سال تحصیلی 90-91 با امتیاز عالی 5/19 دفاع کرد. وی که پیش از این، تألیفات و ترجمه های متعددی به زبان انگلیسی و بنگالی داشته است، پایان نامه ی خویش را در 383 صفحه و با استفاده از حدود 150 منبع نگاشته است. این پایان نامه در نوع خود اقدامی منحصر به فرد بوده و نخستین تاریخنگاری در موضوع «تشیع در بنگال هند» می باشد.   

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18708

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + سیزده =

آخرین مطالب