جمعه 31 فروردین 1403 برابر با Friday, 19 April , 2024

حضور درخشان در بیست و ششمین جشنواره کتاب فصل

بیست و ششمین جشنواره کتاب فصل جمهوری اسلامی در هشتم دی ماه جاری در سرای اهل قلم تهران از سوی خانه کتاب برگزار شد و کتاب «ارزیابی قضاوت‌های امیرالمؤمنین علی(ع)» پژوهشی از حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی(استاد مدعو و دانش پژوه دکتری گروه تاریخ) اثر برگزیده شد.

  این جشنواره مربوط به کتاب‌های فصل تابستان 1392 بود که از چهارهزار اثر ارسالی، 355 اثر به حوزه تاریخ و جغرافیا اختصاص داشته است. از مجموع آثار، ده کتاب برگزیده و 30 اثر شایسته تقدیر شد.

مشخصات اثر برگزیده در بخش تاریخ چنین است:از مجلس وکلای تجار تا اتاق ایران، تألیف سهیلا ترابی فارسانی، ناشر: کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تهران: 1392. این کتاب به ارائه اسناد و مدارک تاریخ پیدایش اتاق ایران از مجلس وکلای تجار تا مقطع انقلاب اسلامی می‌پردازد.

عنوان اثر شایسته تقدیر در گروه اخلاق چنین است:درآمدی بر سبک بندگی: اعمال عبادی در سیره معصومان(ع). این کتاب اثر کاظم دلیری و چاپ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

روایاتی از سیره معصومان وجود دارد که مفاد آن با ادله میانه‌روی در عبادت منافات دارد مثلاً در سیره عده‌ای از ائمه نقل کرده‌اند که در طول شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خوانده یا همه سال را روزه بوده‌اند، یا همه شب ها را به عبادت زنده می‌داشتند و هرگز سر بر بستر نرم نمی‌گذاشتند. این کتاب با بررسی کمیّت عبادات معصومان(ع) و عبادات گوناگون آنان همچون نماز، روزه، شب زنده داری، تلاوت قرآن و ذکر، در هر قسمت ابتدا تصویری روشن از سیره پیامبر و اهل بیت ایشان ترسیم کرده‌، پس از آن به بحث از نمونه‌های چالشی پرداخته است.

"درآمدی بر سبک بندگی" تلاش می‌کند تا با نگاهی همه جانبه به موضوع عبادت معصومان(ع)، از جنبه‌های دیگر شخصیتی آنان نیز غفلت نورزد و چهره‌ای واقع گرایانه و سازوار از سبک بندگی آن بزرگان ارائه دهد که به هر زمان و مکان و از جمله به دنیای پرسشگر امروز بتوان ارائه داد.

اثر برگزیده گروه حدیث،کتاب «ارزیابی قضاوت‌های امیرالمؤمنین علی(ع)» نوشته مصطفی صادقی است که در پژوهشکده تاریخ  و سیره اهل‌بیت(ع) تحقیق شده و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

این کتاب نگاهی تازه به موضوع قضاوت‌های امیرمؤمنان دارد و تلاش کرده است با عنایت به ملاک‌های حدیثی و با رویکردی تاریخی به این سؤال پاسخ دهد که چه اندازه از این قضاوت ها در تاریخ رخ داده و چه روایاتی قابل بررسی و نقد و نظر است.

سخن تاریخ این موفقیت را به حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی، گروه تاریخ و جامعه علمی تبریک و تهنیت می گوید.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=19396

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

آخرین مطالب