یکشنبه 5 فروردین 1403 برابر با Saturday, 23 March , 2024

دانش آموخته گروه تاریخ در جمع برگزیدگان کنگره بین المللی

مقاله «نقش علمی، فرهنگی و سیاسی سادات و امامزادگان در افغانستان از آغاز تا قرن هفتم هجری» نوشته جناب آقای سیدمحمد عابدی، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ معاصر جهان اسلام جامعه المصطفی العالمیه(ص) و پژوهشگر تاریخ اسلام، در نخستین کنگره بین المللی امامزادگان برگزیده شد. این کنگره در تاریخ نوزدهم و بیستم شهریور ماه 1392 در دانشگاه اصفهان برگزار شد و مقاله آقای سیدمحمد عابدی در مجموع حدود 400 مقاله راه یافته به مرحله داوری در زمره 98 مقاله برتر کنگره انتخاب و در ردیف 36 مقاله برتر در پنل های علمی کنگره، به صورت سخنرانی ارائه شد. گروه تاریخ و سخن تاریخ این موفقیت و درخشش علمی را به جناب آقای سیدمحمد عابدی، دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه و تمامی دانش پژوهان، همکاران و جامعه ی علمی تاریخ تبریک و تهنیت گفته و موفقیت و شادکامی روزافزون برایتان آرزو می ‏کند.

چکیده مقاله «نقش علمی، فرهنگی و سیاسی سادات و امامزادگان در افغانستان از آغاز تا قرن هفتم هجری»

در این پژوهش که با استفاده از روش کتابخانه ای و با مراجعه به منابع اصلی تاریخ اسلام، به خصوص آثار تبارشناسی سادات و علویان و منابع مطالعاتی نو، انجام گرفته است، نگارنده بر آن است تا ضمن بررسی پیشینه حضور سادات و امامزادگان در افغانستان و پیوند آنان با امامان شیعه معاصرشان، نقش علمی، فرهنگی و سیاسی سادات و امام زادگان در افغانستان را روشن نماید. با بدیهی انگاشتن حضور سادات و امامزادگان در افغانستان بر مبنای شواهد تاریخی مانند القاب و عناوین اختصاصی، طوایف قدیمی‌تر، زیارتگاه‌ها و مقبره های آنان این پرسش مطرح می‌گردد که نقش علمی، فرهنگی و سیاسی سادات و امامزادگان در افغانستان چیست؟

پس از بررسی جایگاه اجتماعی و نفوذ معنوی سادات و امامزادگان در جامعه و در منظر افکار عمومی، به ویژه حاکمان دولت‌های محلی و همچنین نوع تعامل حکام و سلاطین با آنان، این نکته آشکار می‌گردد که سادات و امامزادگان با استفاده از جایگاه اجتماعی و نفوذ معنوی خویش، گام‌های عملی و مؤثری در جهت نشر معارف اسلامی و ترویج فرهنگ اسلامی – شیعی برداشته ‌اند. عالمان دینی سادات با برخورداری از توانمندی علمی توانسته ‌اند در حوزه های فقهی، کلامی، عرفانی و ادبی تأثیرگذار باشند. براین اساس نقل حدیث، تألیف، ترجمه، تبلیغ و ارشاد از مؤلفه های علمی و فرهنگی آنان به شمار می‌ رود. الگوپذیری سادات و امامزادگان از نهضت عاشورا و درنتیجه اقدام به قیام و بیداری و آگاهی بخشی مردم در برابر حکومت‌های غاصب اموی و عباسی نیز از مؤلفه های سیاسی آنان قلمداد می‌گردد.

 

—————————————————————————-

 

* رتبه نخست این کنگره بین المللی به مقاله استاد مدعو گروه تاریخ جامعه المصطفی العالمیه، حجت الاسلام حامد قرائتی با عنوان «بررسی تاریخی نقش آفرینی مراقد امامزادگان در عرصه اجتماعی و فرهنگی تهران عصر قاجار» اختصاص یافت. در پایان، مجموع مقالات برتر کنگره در چهار جلد چاپ و منتشر شد که مقاله جناب آقای عابدی نیز یکی از این مقالات بود.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tarikhi.com/?p=18861

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =

آخرین مطالب